نامزد رياست جمهوري مصر اعلام کرد:

روابط با ايران شاخصي براي استقلال قاهره

روابط با ايران شاخصي براي استقلال قاهره
دوشنبه 10 مرداد 1390 - 12:21

القاهرة (العالم)-استاد قوانين بين الملل و نامزد رياست جمهوري مصر برقراري روابط قاهره با تهران را شاخصي براي رهايي کشور از سرسپردگي به آمريکا و اسراييل و حرکت به سوي استقلال و منافع ملي عنوان کرد.

"عبدالله الاشعل" دوشنبه با حضور در برنامه "وقائع" شبکه خبري العالم ابراز اطمينان کرد که کشورش به زودي به استقلال خود دست خواهد يافت.
 
الاشعل اظهار داشت: اولين گام در زمينه استقلال مصر، از سرگيري روابط با ايران است و اين مساله آموزني براي اين کشور است زيرا مصر در زمان رژيم سرنگون شده حسني مبارک به دستور ارباب خود آمريکا روابط با ايران را از سر نمي گرفت و حتي عليه اين کشور مسلمان توطئه مي کرد. 

وي گفت: مصر در زمان حسني مبارک رييس جمهوري مخلوع ، سياست خارجي مستقلي نداشت و رژيم حاکم اين کشور فقط دستورات آمريکا و رژيم صهيونيستي را کورکورانه اطاعت و به نام منافع ملي با اسراييل و آمريکا همدستي مي کرد.

الاشعل به دهها پرونده همدستي رژيم مصر و خطرناکترين آن موضوع آبها و رابطه با کشورهايي که رود نيل از آنجا سرچشمه مي گيرد، اشاره و خاطرنشان کرد: امنيت ملي واقعي مصر در جهان عرب محقق نخواهد شد مگر اين که مصر روابط خود را با ايران از سربگيرد.
 
وي در خصوص ادعاهاي واهي خطرات ايران براي کشورهاي عربي گفت: با بررسي روزنامه هايي که چنين مطالبي را منتشر مي کنند مشخص شد که روزنامه هاي کشورهاي خليج فارس يا مصر که مورد حمايت حکام اين کشورها هستند اينگونه مطالب را در برابر دريافت مبالغ گزافي منتشر مي کنند.

استاد قوانين بين الملل و نامزد رياست جمهوري مصر با بيان اين که ايران کشوري با تمدن ديرينه و در فرهنگ اسلامي نقش حياتي داشته است، ابراز اطمينان کرد تا مصر جديد مسير دوستي به سوي ايران و ترکيه ترسيم کند تا اين محور سه گانه جديد جايگزين  مثلث قديم مبارک ، آمريکا و اسراييل شود.

وي افزود: بايد تصميمات مصر جديد کاملا مستقل باشد و از سرگيري روابط ديپلماتيک ميان مصر و ايران امري کاملا طبيعي است در حالي که نبود چنين ارتباطي بين اين دو کشور اسلامي مساله اي غير طبيعي است.

الاشعل گفت: اگر ايران و مصر بر اساس اصول بررسي شده و اصل گفت و گو به هم نزديک شوند نقشه منطقه از نو شکل خواهد گرفت.

وي افزود: انقلاب مصر به تنهايي مزاياي استراتژيک جدي براي ايران به وجود آورد زيرا شکستي براي طرح صهيونيست ها و آمريکا به شمار مي رود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها