اختلاف عراق با کويت درباره بندر مبارک

اختلاف عراق با کويت درباره بندر مبارک
چهارشنبه 12 مرداد 1390 - 07:56

بغداد ( العالم)- عضو ائتلاف ملي عراق از مسئولان عراقي و کويت خواست به منظور دستيابي به راه حل مورد رضايت طرفين در رابطه با ساخت بندر مبارک پيشنهادهاي انعطاف پذيري را ارائه دهند.

علي الشلاه چهارشنبه در گفت وگو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: عراق نگران است که ساخت بندر مبارک کويت آثار منفي بر بندر "خور الزبير" و تنها مسير آبي عراق به آب هاي بين المللي داشته باشد.

وي افزود: بر همين اساس نوري مالکي، نخست وزير عراق،  تصميم گرفت کميته اي فني را براي بررسي آثار ساخت بندر مبارک بر عراق به کويت اعزام کند.
 
اين نماينده پارلمان عراق با تاکيد بر احترام کشورش به تصميمات داخلي و حاکميت کويت خاطر نشان کرد که ساخت بندر مبارک ممکن است به مسدود شدن مسير دريانوردي عراق منتهي شود.

وي گفت: عراق و کويت بايد درباره اين بندر به تفاهم  برسند و اگر ساخت بندر گريز ناپذير است، لازم است به  گونه اي صورت پذيرد که مانع دريانوردي عراق نشود.

عضو ائتلاف ملي عراق با تاکيد بر گزينه تفاهم براي حل اين مسئله افزود: ما با تشديد اوضاع موافق نيستيم و باور نداريم که ابزار نظامي چاره ساز خواهد بود.

نماينده پارلمان عراق درباره احتمال مراجعه عراق به شوراي امنيت يا ديگر سازمان هاي بين المللي براي حل مشکل بندر مبارک تاکيد کرد که بغداد مايل است دو کشور خود اين مسئله را حل وفصل کنند.

الشلاه با اشاره به اعزام کميته اي فني را براي بررسي موضوع به کويت گفت: اگر گزارش اين کميته منفي باشد و دو کشور نرمش نشان ندهند ممکن است عراق براي حل مشکل ، قبل از مراجعه به طرف هاي بين المللي، از کشورهاي دوست کمک بگيرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها