سئول: پامپئو و کیم «دیداری سازنده» داشتند

سئول: پامپئو و کیم «دیداری سازنده» داشتند
يکشنبه 15 مهر 1397 - 19:47

دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد وزیر خارجه آمریکا و رهبر کره شمالی «دیداری سازنده» داشته‌اند و درباره آماده‌سازی مقدمات دیدار دوباره سران دو کشور و حرکت به سمت خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره، گفت‌وگو کرده‌اند.

العالم - آسیا

دولت کره جنوبی می‌گوید «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی امروز (یکشنبه) دیداری «سازنده» در پیونگ‌یانگ داشته‌اند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که پامپئو و کیم در این دیدار توافق کرده‌اند که سران آمریکا و کره شمالی در «کوتاه‌ترین زمان ممکن» برای دومین بار با یکدیگر دیدار کنند. بنا بر این گزارش، رایزنی‌های واشنگتن و پیونگ‌یانگ برای تعیین زمان و مکان این دیدار همچنان در جریان است.

پامپئو که امروز به شرق آسیا سفر کرده بود، ابتدا به ژاپن رفت و سپس از آنجا برای دیدار با کیم راهی کره شمالی شد. وی نهایتا برای مطلع کردن مقام‌های کره جنوبی از نتایج سفرش به پیونگ‌یانگ، به سئول رفت.

وزیر خارجه آمریکا درباره این دیدار به «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی گفته است: «همانطور که رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ گفت، در این مسیر گام‌های زیادی هست که باید برداشته شود و ما امروز یکی از این گام‌ها را برداشتیم. این گام دیگری به پیش بود. بنابراین، فکر می‌کنم این یک نتیجه خوب برای همه ماست.»

ترامپ و کیم خرداد ماه امسال در سنگاپور دیدار کردند تا اولین سران آمریکا و کره شمالی باشند که با یکدیگر ملاقات رو در رو داشته‌اند. پس از این دیدار لحن تند ترامپ در قبال کره شمالی به شدت تغییر کرد، تا جایی که او اخیر مدعی شد که او کیم «عاشق یکدیگر» شده‌اند. طرفین توافق کرده‌اند که به سمت خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره حرکت کنند و همزمان گام‌هایی را برای عادی‌سازی روابط بردارند. با وجود تخریب چند سایت اتمی و موشکی کره شمالی، واشنگتن تأکید دارد که تا زمان خلع سلاح اتمی کره شمالی، به تحریم این کشور ادامه می‌دهد.

به نوشته رویترز، پامپئو و کیم امروز همچنین برای تشکیل یک کارگروه در آینده نزدیک برای بحث درباره روند خلع سلاح و برنامه‌ریزی برگزاری دیدار دوم ترامپ و کیم، توافق کرده‌اند. 

یک مقام آمریکایی که در مذاکرات امروز پیونگ‌یانگ حضور داشته، گفته این سفر «بهتر از دفعه پیش بود. راهی طولانی در پیش داریم.»

پامپئو ماه پیش هم به پیونگ‌یانگ سفر کرده بود، اما پس از آن مقام‌های کره شمالی چند بار از خودداری آمریکا از رفع تحریم‌ها گلایه و انتقاد کردند. «ری یونگ هو» وزیر خارجه کره شمالی دو هفته پیش در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت کره شمالی تا زمانی که به اعتماد کافی از آمریکا نرسد، سلاح اتمی را کنار نمی‌گذارد.

ترامپ امروز در واکنش به سفر پامپئو، در توییتر نوشت: «وزیر پامپئو امروز در پیونگ‌یانگ ملاقاتی خوب با رئیس کیم داشت. درباره توافق‌های نشست سنگاپور پیشرفت‌هایی حاصل شد! مشتاقم که در آینده‌ای نزدیک دوباره رئیس کیم را ملاقات کنم.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها