معاون سیا: جنگ درسوریه بزرگترین تهدید برای امریکاست

معاون سیا: جنگ درسوریه بزرگترین تهدید برای امریکاست
پنج‌شنبه 17 مرداد 1392 - 12:15

"مایکل موریل" معاون مستعفی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) هشدار داد: شمار زیادی از تروریست های بیگانه با هدف پیوستن به گروههای وابسته به سازمان القاعده در سوریه وارد این کشور می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، مایکل موریل در مصاحبه با روزنامه "وال استریت ژورنال" گفت: انتقال خشونت در سوریه به لبنان، اردن و عراق خطرناک خواهد بود.

موریل درباره صحیح بودن اقدام امریکا در زمینه برنامه ریزی برای مسلح کردن مخالفان سوریه که در میان آنها گروههای وابسته به القاعده نیزحضور دارند، اظهار تردید کرد و مدعی شد: بحران سوریه به علت ساختاری که جنگ در این  کشور به خود گرفته است، بزرگترین بحران جهان امروز به شمار می آید و در صدر تهدیداتی قرار دارد که امریکا با آن مواجه است.

وی گفت: امروزه شمار بیشتری از افراطیون مذهبی به صف گروههای مخالف مسلح در سوریه می پیوندند.

معاون سازمان سیا خطر دیگر بحران سوریه را عبور آن از مرزهای آن کشور یا فروپاشی نظام بشار اسد دانست که در نتیجه آن، سوریه به پایگاه جدیدی برای سازمان القاعده تبدیل خواهد شد.

موریل همچنین درباره فقدان امنیت برای سلاح هایی که دولت سوریه در اختیار دارد هشدار داد.

وی افزود: امریکا توانسته است میزان تهدیدات و خطرات سازمان تروریستی "القاعده" را محدود نماید. این در حالی است که سازمان مذکور دستاوردهای زیادی را از طریق گسترش دامنه نفوذ خود به دست آورده است.

معاون سازمان سیا خاطر نشان کرد: سازمان القاعده به رهبری "ایمن الظواهری" به گروههای مستقل تری تقسیم شده است.

یادآور می شود که مایکل موریل، معاون سازمان سیا، پس از 33 سال فعالیت در این سازمان از پست خود کناره گیری می کند. وی در ماه ژوئیه گذشته از این سمت استعفا داد.

دولت امریکا در تعامل با بحران سوریه دچار تناقض شده است. از یک سو مدعی است که از راه حل مسالمت آمیز حمایت می کند و از سوی دیگر، اعلام کرده است برنامه هایی برای مسلح کردن مخالفان مسلح در آن کشور دارد.

از سوی دیگر، شماری از رسانه ها از دست داشتن امریکا در ارائه کمک های مستقیم و مسلح کردن گروههای تروریستی در سوریه خبر داده اند.

پربیننده ترین خبرها