اردوغان، فساد دولتش را توطئه دشمنان می‌داند

اردوغان، فساد دولتش را توطئه دشمنان می‌داند
شنبه 14 دی 1392 - 18:03

نخست وزیر ترکیه که دولتش با رسوایی فساد مالی مواجه است، این رسوایی را "توطئه دشمنان علیه آینده و امنیت کشورش" توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، رجب طیب اردوغان امروز (شنبه) در ضیافت نهاری که با حضور گروهی از اندیشمندان، نویسندگان و خبرنگاران حامی دولت برگزار شد، بار دیگر اعلام کرد که گروه هایی در داخل و خارج ترکیه برای برکنار کردن وی از قدرت توطئه می کنند.

اردوغان مدعی شد: کاری که دشمنان ترکیه می خواهند بکنند، ترور اراده و خواست ملی است.

نخست وزیر ترکیه گفت: دشمنان ترکیه تلاش کردند که کودتای قضایی کنند ولی ما با این کودتا که آینده و امنیت کشور را هدف گرفته است، مقابله خواهیم کرد.

در هفته های اخیر تحقیقات گسترده ای درباره فساد مالی دولت اردوغان آغاز شده که به بازداشت چند همکار نزدیک وی از جمله چند تاجر بزرگ و پسران چند وزیر مستعفی دولتش در روز 17 دسامبر 2013 منجر شد. اردوغان پس از استعفای چند وزیرش مجبور به ترمیم کابینه شد. رسوایی مالی دولت ترکیه همچنین استعفای چند نماینده پارلمانی حزب عدالت و توسعه به ریاست اردوغان را در پی داشت.

رسوایی مالی دولت اردوغان همچنین تأثیر سوء در اقتصاد ترکیه گذاشت و ارزش لیر این کشور در برابر دلار به پایین ترین سطح خود رسید و سهام بازار بورس استانبول نیز هفته گذشته سیر نزولی داشت.

اردوغان در ادامه از اطمینان خود درباره غلبه کردن بر مشکلات کنونی خبر داد و گفت: انتخابات شوراهای شهری که ماه مارس 2014 برگزار خواهد شد، آزمونی برای نظام حاکم خواهد بود نظامی که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت همین سال آماده می کند.

اردوغان که سال 2002 قدرت را به دست گرفت، طرفداران شخصیتی مذهبی به نام "فتح الله گولن" را به دامن زدن به رسوایی مالی و تخریب وجهه دولت خود متهم می کند، ولی گولن  این اتهام را رد کرده است.

فتح الله گولن درپی متهم شدن به کودتا از سال 1999 تاکنون در تبعیدگاه اختیاری اش در آمریکا به سر می برد و حامیان اردوغان مدعی نفوذ وی در پلیس و دستگاه قضایی ترکیه هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها