ناقوس خطر تجزیه در عربستان

ناقوس خطر تجزیه در عربستان
دوشنبه 5 تير 1391 - 07:46

نويسنده عربستاني با اشاره به تهديد بحرانهاي داخلي مانند افزايش فقر و بيکاري و نارضايتي عمومي در مناطق مختلف، درباره خطر تجزيه اين کشور در صورت ادامه سياستهاي منفعت طلبانه حاکمان هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "مضاوی الرشید" در مطلبی در روزنامه القدس العربی نوشت: با وجود جایگاه دینی و اقتصادی عربستان در منطقه، هیچ نظارتی بر عملکرد امرا و شاهزادگان حاکم بر مناطق مختلف این کشور وجود ندارد و تنها معیار برای ارزیابی این حکام رضایتمندی حاکمان اصلی در ریاض است .. اهمیتی ندارد که این شاهزادگان تا چه حد دارایی های خزانه داری را به هدر داده اند و اینکه خدمات آموزشی، بهداشتی، و زیرساختها تا چه میزان آسیب دیده باشد.

الرشید ادامه داد: اقدامات شاهزادگان حاکم بر مناطق مختلف عربستان موجب شده است که برخی از این مناطق از مسیر توسعه بسیار دور شده و با فاجعه های زیست محیطی بزرگی روبرو شوند.

وی با هشدار درباره پیامدهای سلطه جویی حاکمان عربستان، با توجه به تحولات و تغییراتی که کشورهای عربی منطقه این روزها شاهد آن هستند؛ تأکید کرد: در سایه انقلابهای عربی و تک روی شاهزادگان در تصمیم گیری های خود، به صورتیکه مناطق تحت حکم را یک ارث خانوادگی و ملک شخصی می دانند، باید ناقوس خطر را به صدا در آورده و هشدار دهیم که شبح تجزیه این روزها عربستان را تهدید می کند.

این نویسنده عربستانی از حکام سعودی خواست از اعزام شاهزادگان به مناطق مختلف برای فرمانروایی مانند یک هدیه و یا ملک شخصی دست بکشند، و امارت نشین های فعلی را با شورهای های محلی که اعضای آن از سوی ساکنان خود منطقه انتخاب می شوند، جایگزین کنند.

وی همچنین از مسئولان خواست به درخواستها برای تغییر در کشور و انتقال حکومت به مرحله ای جدید، جهت حضور نمایندگان واقعی مردم در اداره کشور در همه مناطق توجه کنند، و با تشکیل مجلس منتخب با اختیارات سیاسی واقعی و نه صوری، از وحدت کشور حمایت کنند.

 



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها