ماجرای ترور پهپادی نخست وزیر عراق؛

افشای دروغ پردازی خبرگزاری انگلیسی علیه ایران، با اعتراف شبکه آمریکایی

افشای دروغ پردازی خبرگزاری انگلیسی علیه ایران، با اعتراف شبکه آمریکایی
يکشنبه 23 آبان 1400 - 10:45

به دنبال انتشار اعترافات مقام های آمریکایی در خصوص دست نداشتن ایران در ماجرای ترور نخست وزیر عراق از سوی شبکه آمریکایی "ان بی سی نیوز" دروغ خبرگزاری انگلیسی رویترز فاش شد. این خبرگزاری پیش از این به نقل از منابع بی نام مدعی شده بود که پهپادهای استفاده شده در سوءقصد به منزل نخست وزیر عراق ایرانی است.

العالم ـ عراق

شبکه «ان بی سی نیوز» آمریکا روز گذشته مصاحبه هایی را با چند مسئول پیشین آمریکایی درباره سوءقصد اخیر به منزل نخست وزیر عراق منتشر کرد که خبرسازی رویترز را با توسل به دروغ پردازی که معمولا به نقل از منابع بی نام انتشار می دهد، آشکار کرد.

این گزارش می افزاید، چند مقام بلندپایه نظامی آمریکا، برخی مسئولان سابق و چند کارشناس منطقه ای با وجود اتهام زنی اولیه بعضی مقام های آمریکایی می گویند تلاش برای ترور نخست وزیر عراق نمی تواند کار ایران باشد.

«داگلاس سیلیمان» سفیر اسبق آمریکا در عراق یکی از این شخصیت ها است که می گوید: ترور مصطفی الکاظمی، منافع راهبردی ایران را نه تنها تامین نمی کند، بلکه آن کشور (ایران) را دچار زنجیره ای از مشکلات «در مرزها» خواهد کرد بنابراین چنین اقدامی نمی تواند کار ایران باشد.

او که پیش از این سفیر آمریکا در بغداد بود، با شناختی که از رفتار ایران و گروه های مقاومت دارد با این عبارات، درباره اتهام واهی به ایران توضیح می دهد که «اگر ایران چنین دستوری برای حمله به الکاظمی داده باشد من بسیار شوکه و شگفت زده خواهم شد. ایران نمی خواهد عراق کاملا متزلزل را شاهد باشد.»

سیلیمان در عین حال، نتوانست دایره اتهام زنی معمول آمریکایی علیه تهران را خالی بگذارد و ادعا کرد «ایران، عراق را تا آن حدی نامتوازن می خواهد که بتواند نفوذ وسیع سیاسی و اقتصادی خود را در آن کشور داشته باشد.»

«نورم رول» یکی از مدیران سابق سازمان جاسوسی آمریکا که ۳۴ سال در سازمان های اطلاعاتی آمریکا فعالیت داشت و در خاورمیانه نیز سال ها کار کرده است به ان بی سی نیوز گفته که «حمله به الکاظمی هرگز در راستای منافع راهبردی ایران نیست» و چنین نتیجه می گیرد که اتهام زنی به ایران، منطقی به نظر نمی رسد.

در همین حال «کاظم الحاج» کارشناس امور امنیتی و راهبردی عراقی خاطرنشان کرده که پهپادهای مهاجم به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، ساخت فرانسه بوده است.

الحاج در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «دجله» با ذکر مختصات پهپادهای مهاجم با استناد به تصاویر منتشر شده از آن و نیز مهمات نصب شده روی این پرنده‌ها، تصریح کرد که این پهپادها فرانسوی است.

از سوی دیگر «حیدر البرزنجی» پژوهشگر و ناظر مسائل سیاسی عراق در گفت وگو با شبکه «العهد» عراق از پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز منطقه سبز بغداد (محل اقامت نخست وزیر عراق)، لحظاتی پیش از سوءقصد پهپادی به منزل الکاظمی خبر داد.

پربیننده ترین خبرها