ادامه سیاست شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران

ادامه سیاست شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران
جمعه 27 خرداد 1401 - 10:09

ناظران تاکید می کنند که فشارهای آمریکا بر ایران جز به منظور راضی کردن رژیم اشغالگر نیست هرچند این فشارها در عزم و اراده ملت ایران خللی وارد نخواهد کرد زیرا سلاح تحریم ها شکست خورده است.

العالم _ ایران

با وجود گذشت دو سال از روی کار آمدن دموکرات ها در آمریکا و اظهارات آنان درمورد تمایل برای بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 بین ایران و قدرت های جهان، توافقی که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا سال 2018 از آن خارج شد، واشنگتن لحظه ای از سیاست ستیزه جویانه موسوم به فشار حداکثری ضد مردم ایران دست برنداشته بلکه به تازگی بر شدت آن تا آنجا که می تواند، افزوده است.

در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که آیا به احیای توافق هسته ای نزدیک می شویم یا به مرگ آن؟

قطعنامه ای که آمریکا به طور ناگهانی ضد برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای ایران با خود به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برد و در این شورا تصویب شد و اقدامات اخیر تحریمی شدید ضد ایران که آخرین آنها اعمال تحریم ها ضد شرکت های ایرانی و شرکت های چینی و اماراتی مرتبط با ایران به منظور محدود کردن صادرات نفت و تولیدات نفتی و پتروشیمی ایران بود، همه و همه نشان از ادامه سیاست های ستیزه جویانه و غیرقانونی آمریکا است که این کشور از 40 سال پیش ضد مردم ایران به کار گرفته است، سیاست هایی که ترامپ آنها را تشدید کرد و بایدن آنها را ادامه داده است، یعنی جمهوری خواهان و دموکرات ها در برابر ایران یک گونه برخورد کرده اند.

ناظران بر همین اساس تاکید می کنند که مقامات آمریکایی آنگاه که از حقوق بشر سخن می گویند، چیزی جز دروغ و نفاق نیست که از دهان گروهی جنایتکار بیرون می آید. تنها چیزی که این مقامات در پی آن هستند، وادار کردن ایران به دادن امتیاز هنگام مذاکرات است، مذاکراتی که اروپا واسطه آن است و این در حالی است که تمام فشارهای پی در پی که بر ایران و بر کل محور مقاومت وارد می شود، جز برای حمایت از رژیم اسرائیل و راضی کردن آن نیست.

دیدار قریب الوقوع جو بایدن از تل آویو برای دیدار با رهبران رژیم اشغالگر و گشودن افق های جدید عادی سازیِ تاسف بار و خیانت آمیز در برابر برخی از حاکمان عرب با این رژیم که این بار طبق اظهارات مقامات آمریکایی، شامل دولت سعودی هرچند در حد گام های جزئی می شود و تشکیل آنچه ائتلاف عربی اسرائیلی ضد جمهوری اسلامی ایران نامیده می شود، هم زمان با تشدید تحریم های آمریکایی، جز به منظور راضی کردن رژیم اشغالگر اسرائیل نیست، رژیمی که در راهروهای دولت در آمریکا، ضد احیای توافق هسته ای با ایران از حق وتو برخوردار است.

دولت آمریکا بر همین اساس با توطئه چینی اروپایی ها، به طرف تشدید تحریم ها ضد ایران حرکت می کند تا در درجه نخست رژیم اسرائیل را راضی کند و درصورت احیای توافق هسته ای، به آن اطمینان دهد و دوم ایران را وادار به دادن امتیاز کند. این در حالی است که آمریکایی ها می دانند که ایران که در طول 40 سال در برابر آنان ایستادگی کرده است، امکان ندارد از خطوط قرمز خود عبور کند و این حقیقتی است که رهبران ایران به طور قاطع بر آن تاکید کرده اند.

ناظران تاکید می کنند که هرچند فشارهای آمریکا افزایش یابد، در عزم و اراده ملت ایران خللی وارد نخواهد کرد زیرا سلاح تحریم ها شکست خورده و حتی به اهداف خود نیز نزدیک نشده است.

در همین حال این سخن آمریکایی ها که قرار است بایدن در سفر به منطقه از تشکیل ناتوی عربی - اسرائیلی ضد ایران رونمایی کند، جز دادن اطمینان به اسرائیل مبنی بر ادامه دشمنی با ایران نیست هرچند همگان می دانند که هر گونه جنگی ضد ایران برای کل منطقه ویرانگر خواهد بود و رژیم اسرائیل نخستین رژیمی خواهد بود که برای همیشه در چنین جنگی نابود خواهد شد.

واقعیت این است که احیای توافق هسته ای وابسته به تصمیم سیاسی مقامات آمریکایی است و نمایش های آمریکا چه درمورد تحریم ها و چه درمورد تهدیدها، نه چیزی را به جلو می اندازد و نه به عقب.

پربیننده ترین خبرها