گزارش خبرگزاری فرانسه از برگزاری «انتخابات پارلمانی غیر رقابتی» در بحرین

گزارش خبرگزاری فرانسه از برگزاری «انتخابات پارلمانی غیر رقابتی» در بحرین
شنبه 21 آبان 1401 - 08:51

انتخابات پارلمانی در بحرین بدون حضور نامزدهای مخالف برگزار می‌شود.

العالم _ بحرین

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، بحرینی‌ها روز شنبه به پای صندوق‌های رای می‌روند، اما با وجود تعداد پرشمار نامزدها، ممنوعیت مشارکت نامزدهای اپوزیسیون به این معنا است که تغییر ملموسی در این کشور ایجاد نخواهد شد.

بیش از 330 نامزد، از جمله 73 زن، برای پیوستن به شورای نمایندگان مجلس سفلی - با 40 کرسی - که به پادشاه حمد بن عیسی آل خلیفه مشاوره می دهد، رقابت می کنند. او از زمان مرگ پدرش در مارس 1999 حکومت را در دست داشته است.

اما این کشور که توسط یک خاندان سُنی اداره می شود، دو گروه اصلی اپوزیسیون را از معرفی نامزدها منع کرده است - حزب شیعه الوفاق (جمعیت وفاق ملی اسلامی) و حزب سکولار وعد (جمعیت وعد) که در سال‌های 2016 و 2017 منحل شدند.

علی عبدالامام، یک فعال حقوق بشر بحرینی مقیم انگلستان در این خصوص گفت: «این انتخابات هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد.»

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «بدون مخالفان، کشور سالمی نخواهیم داشت.»

این محدودیت ها، درخواست ها را برای تحریم انتخابات روز شنبه - بیش از یک دهه پس از سرکوب معترضان شیعه در سال 2011 که خواستار اصلاحات سیاسی بودند، تشدید کرده است.

از آن زمان، مقامات صدها نفر از مخالفان - از جمله شیخ علی سلمان رهبر الوفاق - را زندانی کرده و حق شهروندی را از بسیاری از آنها سلب کرده اند.

عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این رأی‌گیری در «فضای سرکوب سیاسی» برگزار می‌شود.

آمنا گولالی، معاون مدیر منطقه ای عفو بین الملل در این خصوص گفت: «امروز در بحرین، هیچ مخالف سیاسی واقعی وجود ندارد.»

بحرین در سال 2018 قوانین به اصطلاح انزوای سیاسی و مدنی را تصویب کرد که اعضای پیشین حزب مخالف را از نامزدی در پارلمان و حضور در هیئت مدیره سازمان های مدنی منع می‌کند.

دیده بان حقوق بشر در ماه اکتبر اعلام کرد این ممنوعیت ها، 6000 تا 11000 شهروند بحرینی را تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، انتخابات امید اندکی را برای حصول نتایج آزادتر و عادلانه‌تر عرضه می کند.

این انتخابات، کمتر از یک هفته پس از پایان سفر مهم پاپ فرانسیس برگزار می شود که هدف آن ارتقای گفت و گوی بین ادیان بود. این دومین دیدار او از یک کشور خلیج فارس پس از سفر سال 2019 وی به امارات متحده عربی محسوب می شود.

پاپ در طول سفر خود بدون اشاره به کشوری خاص، خواستار احترام به حقوق بشر شد و گفت این امر حیاتی است که حقوق بشر «نقض نشود، بلکه ارتقا یابد».

شایان ذکر است؛ شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین نیز با بیان اینکه وظیفه تمام بحرینی ها تحریم انتخابات پارلمانی است، تاکید کرد که مشارکت در انتخابات به معنای خیانت است.

پربیننده ترین خبرها