مذاکرات دوحه بدون نتیجه پایان یافت؛ بیانیه مشترک میانجیگران آتش‌بس غزه/ ادامه مذاکرات اواخر هفته آینده در قاهره

مذاکرات دوحه بدون نتیجه پایان یافت؛ بیانیه مشترک میانجیگران آتش‌بس غزه/ ادامه مذاکرات اواخر هفته آینده در قاهره
جمعه 26 مرداد 1403 - 18:34

دومین و آخرین روز مذاکرات دوحه برای دست‌یابی به توافق آتش‌بس در باریکه غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی، بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت. این مذاکرات قرار است اواخر هفته آینده از سر گرفته شود.

العالم - جهان اسلام

سه کشور مصر، قطر و آمریکا میانجیگران آتش‌بس غزه و تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی پس از پایان این دور از مذاکرات آتش‌بس در دوحه بیانیه مشترک صادر کردند. در این بیانیه مشترک آمده است مقامات ارشد سه کشور میانجی بار دیگر پیش از پایان هفته آینده در قاهره نشست خواهند داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است میانجی‌ها در روزهای آینده به کار بر روی جزئیات اجرای پیشنهاد آتش‌بس در غزه ادامه خواهند داد. تیم‌های فنی در روزهای آینده به کار بر روی جزئیات اجرای پیشنهاد ارائه شده از سوی واشنگتن ادامه خواهند داد که امکان دستیابی به توافق در مورد غزه را فراهم می‌کند.

بنا بر گزارش‌ها، پیش از آغاز مذاکرات در روز پنجشنبه، نامه‌ای از سوی "یحیی السنوار" رئیس دفتر سیاسی حماس که در غزه حضور دارد، در اختیار میانجی‌های عرب یعنی مصر و قطر قرار گرفت.

السنوار در این نامه نوشته بود چنانچه اسرائیل در مذاکرات جدی است و خواهان مشارک حماس است، باید نخست عملیات نظامی در غزه را متوقف کند؛ درخواستی که اسرائیل هنوز زیر بار آن نرفته است.

رسانه‌های مختلف به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات، از ادامه اختلاف‌ها سخن می‌گویند که ناشی از خواسته‌ها و شروط دو طرف و دیدگاه‌های متفاوت درباره سازوکار رسیدن به آتش‌بس دائم در غزه و پایان جنگ است.

رژیم اسرائیل می‌گوید خواهان ادامه کنترل دالان فلادلفیا است؛ نوار مرزی باریکی که غزه را از مصر جدا می‌کند. تل‌آویو مدعی است که از این راه تسلیحات برای حماس قاچاق می‌شود.

اسرائیل همچنین خواهان بازرسی آوارگانی است که از جنوب باریکه غزه به خانه‌های‌شان در شمال این باریکه باز می‌گردند؛ مسئله‌ای که حماس با آن مخالف است.

از سوی دیگر، جنبش مقاومت حماس خواهان خروج کامل رژیم اشغالگر از باریکه غزه هم‌زمان با آزادی گروگان‌ها است. اسرائیل اما بر ادامه سیطره امنیتی خود بر غزه اصرار دارد.

فهرست زندانیان فلسطینی که قرار است برپایه توافق احتمالی، از زندان‌های اسرائیل آزاد شوند نیز مورد اختلاف است.

مذاکرات دوحه بر پایه طرحی اجرا می‌شود که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ارائه داده است.

پربیننده ترین خبرها