تأکید هیأت‌های ایران و 1+5 بر پایبندی نسبت به تعهدات برجامی

تأکید هیأت‌های ایران و 1+5 بر پایبندی نسبت به تعهدات برجامی
چهارشنبه 22 آذر 1396 - 18:27

هیأت‌های شرکت کننده در دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین پایبندی مستمر خود به تعهدات برجامی را مورد توجه قرار داده و بر ضرورت تضمین اجرای موثر آن در همه بخش‌های مربوطه با حسن نیت و در فضایی سازنده تاکید کردند.

العالم - ایران / سیاسی

دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (چهارشنبه) 22 آذر ماه 1396 به مدت سه ساعت و با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و نماینده اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد.

در پایان این نشست بیانیه‌ای به شرح زیر صادر شد

«در تاریخ 13 دسامبر 2017 نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین برگزار شد. این هفتمین نشست کمیسیون مشترک از زمان روز اجرایی شدن برجام (16 ژانویه 2016) بود. بر اساس مقررات برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق هسته‌ای را برعهده دارد.

ریاست نشست کمیسیون مشترک بر عهده خانم هلگا اشمید دبیرکل سرویس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپایی به نمایندگی از خانم موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپایی بود و در این نشست کشورهای پنج به علاوه یک (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) و ایران در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرا شرکت داشتند.

این نشست فرصتی فراهم آورد برای پرداختن به اجرای برجام از منظر تعهدات هسته‌ای و تعهدات مرتبط با تحریم‌ها، به علاوه مسائل مرتبط با کانال خرید برجام. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی – نهادی که طبق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت مسئول نظارت و راستی آزمایی تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران است – به تازگی، نهمین گزارش خود را صادر کرده است. طرف‌های برجام از این واقعیت که آژانس مجددا پایبندی مستمر ایران به تعهدات خود را تایید کرده، استقبال کردند.

به گزارش فارس، شرکت کنندگان به نحو مبسوطی فرآیند مرتبط با رفع تحریم‌ها را در پرتو یک نشست کارگروه اجرایی شدن لغو تحریم‌ها که روز گذشته برگزار شد، مورد مرور قرار دادند. شرکت کنندگان بر ضرورت اجرای مستمر لغو تحریم‌ها به نحوی که تحقق موثر منافع مربوطه که در برجام پیش بینی شده است را ممکن سازد تاکید کردند. آنان بر اهمیت مستمر پرداختن به هرگونه چالشی در این زمینه در چنین مجامعی اذعان دارند.

کمیسیون مشترک همچنین اجرای پیوست سوم برجام در خصوص همکاری صلح آمیز هسته‌ای را مورد بحث قرار داد و در این چارچوب از سمینارهایی که اخیرا توسط شرکت کنندگان در برجام برای حمایت از این کار برگزار شده است استقبال کرد.

تمام شرکت کنندگان پایبندی مستمر خود به تعهدات برجامی را مورد توجه قرار داده و بر ضرورت تضمین اجرای موثر آن در همه بخش‌های مربوطه با حسن نیت و در فضایی سازنده تاکید کردند.

پربیننده ترین خبرها