نقش آمریکا در حمله به مالی

نقش آمریکا در حمله به مالی
سه شنبه 26 دی 1391 - 11:14

واشنگتن دخالت نظامی در مالی را به بازگرداندن نهادهای دمکراتیک – بعد از کودتای اخیر- مشروط کرده است؛ به عبارت دیگر آمریکا پیش از برگزاری انتخابات آینده (ماه آوریل) به ارتش مالی کمک نظامی نخواهد کرد، این در حالی است که پاریس اولویت نخست را توقف پیشروی به اصطلاح مجاهدان شمال مالی می داند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "جو معکرون"، تحلیلگر مسائل سیاسی، در گزارشی در روزنامه السفیر به بررسی نقش آمریکا در حمله فرانسه به مالی پرداخته است:
واشنگتن پس از چند روز سکوت درباره دخالت نظامی فرانسه در مالی سرانجام روز گذشته موضع گیری ضعیفی را در این باره نشان داد: مسئولان آمریکایی تمایلی به پیش دستی در عملیات نظامی در مالی ندارند.
شرایط محیطی و تراکم جمعیتی شمال مالی به گونه ای است که عملیات نظامی را در این منطقه دشوارتر از افغانسان کرده است.
بروس ریدل، پژوهشگر موسسه بروکینگز که 30 سال فعالیت در سرویس اطلاعات آمریکا را نیز در کارنامه خود دارد، می گوید: القاعده در مغرب اسلامی از نظر مالی و تسلیحاتی بخوبی مجهز شده است و از این رو وضعیت ممکن است برای فرانسه دشوار باشد.
به گفته بروس ریدل نقش آمریکا در این حمله " به احتمال زیاد ثانوی" و محدود به "هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین و مهمات و کمک دیپلماتیک خواهد بود.
کاخ سفید با اشاره به درخواست کمک دولت مالی از واشنگتن تاکید کرده است: دولت اوباما در این زمینه، که این منطقه نباید محل امنی برای تروریست ها باشد، با فرانسه دارای سیاستی یکسان است.
به گزارش بلومبرگ واشنگتن به پاریس وعده داده از عملیات در مالی  پشتیبانی اطلاعاتی و لوجستیک کند و امکانات سوخت گیری از هوا را در اختیار هواپیماهای فرانسوی قرار دهد.
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز تصریح کرده است که واشنگتن فهرست درخواست های پاریس را بررسی می کند و در روزهای آینده به آن ها پاسخ خواهد داد.
نولاند همچنین گفت: فرانسه پیشتر در ساحل عاج پیش دستی کرد و اکنون همان کار را در مالی تکرار کرده است و این اقدام خوبی است که کشورهای متحد آمریکا مسئولیت امور متعلق به امنیت جهانی را به عهده گیرند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه گذشته به استقرار نیروهای افریقایی در مالی چراغ سبز نشان داد، اما انتظار نمی رود که این نیروها تا سپتامبر آتی به مالی برسند.
هدف از دخالت نظامی در مالی جلوگیری از"شکل گیری حکومتی تروریستی در نزدیکی اروپا و فرانسه " اعلام شده است اما بیم آن می رود که این دخالت نظامی به جنگی نامحدود تبدیل شود. دولت آمریکا پیش بینی کرده است که این عملیات چند ماه طول بکشد و نه چند هفته.
برخی خبرها از پاریس حاکی است که ارتش از میزان آمادگی رزمی نیروهای به اصطلاح مجاهد غافلگیر شده است.
طبق برخی اخبار زرادخانه سلاح های لیبی و مزدوران مالیایی بعد از سقوط رژیم قذافی به این کشور بازگشته اند لذا موازنه قوا در مالی تغییر کرده است.
نیروهای مذکور همچنین  بعد از کودتای سال گذشته در مالی برخی پادگان ها را به کنترل در آورده و به سلاح های روسی دست یافته اند.
به نظر می رسد که آمریکا توجه خود را ببشتر معطوف به سومالی و یمن کرده است تا مالی.
اوباما تاکید کرده است که نیروهای آمریکایی به نیروهای فرانسوی در سومالی برای آزادی گروگان فرانسوی "کمک فنی" کرده اند، اما بطور مستقیم در این عملیات شرکت نکرده اند.
گروگان مذکور را جنبش جوانان سومالی بیش از 3 سال قبل ربوده بودند.
عملیات آزادی گروگان مذکور از پادگان "لومونیر" در جیبوتی واقع در مرزهای سومالی آغاز شده بود که بی نتیجه ماند.
دولت اوباما مدت هاست که هواپیماهای اف 15 و بدون سرنشین خود را به این اردوگاه ارسال می کند و عملیات های محرمانه "مبارزه با تروریسم " در سومالی و یمن از این پایگاه انجام می شود.
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها