ناظران بین‌المللی درحلب چه می‌خواهند؟ +فیلم

پنج‌شنبه 27 آذر 1393 - 13:57

منابع سوری معتقدند که حضور ناظران بین المللی در حلب با توجه به تجارب ناموفق گذشته آنان، توجیهی ندارد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار شبکه خبری العالم از سوریه، دیدارهای رمزی عزالدین، معاون "استفان دی میسورا" نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه، با مسوولان سوری و مخالفان نظام سوریه، برای اجرایی کردن طرح توقف درگیری در حلب در سایه تشدید بحران در تمامی مناطق سوریه ادامه دارد.

دمشق که موافقت اولیه خود را با پیشنهادهای فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرده و خواستار تجمیع آنها در یک طرح منسجم شده است و از سوی دیگر منابع نزدیک به دولت سوریه وجود ناظران بین المللی در شهر حلب را زمینه ساز دخالت خارجی می دانند که دمشق با آن مخالف است به خصوص که تجارب قبلی در ارتباط با ناظران عرب و بین المللی هیچ موفقیتی را نشان نمی دهد.

عبدالقادر عزوز از مشاوران دولت سوریه امروز در گفت و گو با شبکه خبری العالم خاطرنشان کرد: با توجه به تجارب قبلی بی فایده بودن حضور ناظران بین المللی برای ما آشکار است به خصوص اگر به اسم حضور ناظران بین المللی، سوء نیت هایی برای تبدیل حلب به مکانی برای برخی طرف ها وجود داشته باشد.

عزور افزود: تمامی پیشنهادات در صورت وجود حسن نیت از سوی همه طرف ها قابل طرح و بررسی است.

صفوان عکاشه، دیپلمات مصری و عضو هیات هماهنگی مخالفان سوری در گفت و گو با العالم به دفاع از حضور ناظران پرداخت و  خاطرنشان کرد: وجود ناظران بین المللی باعث می شود که مراقب تحولات و ناقضان توافق ها باشند و از اجرای مفاد توافقنامه ها اطمینان حاصل کنند.

نیروهای بین المللی هم اکنون خطر تروریسم را در داخل خاک سوریه و اثرات منفی آن را برای کشورهای عربی و منطقه درک کرده اند از این رو به راه حل سیاسی روی آورده اند.

ناظران معتقدند که مفاد طرح فرستاده سازمان ملل برای توقف درگیری در شهر حلب در سایه از هم گسستگی صفوف مخالفان و تشدید کشتارها در شمال سوریه هنوز میان دولت های منطقه و کشورهای بین المللی با موافقت کامل روبرو نشده و دولت دمشق علی رغم محافظه کاری درباره برخی پیشنهادات همچنان منتظر نقاط مثبت در پیشنهادات بین المللی است.

پربیننده ترین خبرها