تلاش ترکیه برای فتنه‌انگیزی در کریمه

تلاش ترکیه برای فتنه‌انگیزی در کریمه
يکشنبه 6 دی 1394 - 22:00

به دنبال ادامه تنش میان روسیه و ترکیه، دولت آنکارا در حال همدستی با اوکراین برای تقویت هسته های مخالف مسکو در شبه جزیره کریمه است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یکی از سرکردگان در تبعید تاتارهای شبه جزیره کریمه اذعان کرد که وزارت دفاع ترکیه به گردان تازه تشکیل شبه نظامی تاتارهای شبه جزیره کریمه که با حمایت اوکراین تشکیل شده است، کمک نظامی می کند.

"لنور اسلامف" از رهبران تاتارهای شبه جزیره کریمه که توسط روسیه تحت پیگرد قانونی است، گفت: گردان داوطلبان تاتارهای کریمه به نام "نعمان چلبی جهان" که با حمایت اوکراین تشکیل شده است، اقدام به دریافت کمک های نظامی از وزارت دفاع ترکیه کرده است.
پایگاه روسیا الیوم در این باره نوشت: اسلامف گفت که این گردان با کمک های مالی مردمی هزینه های خود را تأمین می کند و وزارت دفاع ترکیه، لوازم و تجهیزات لازم را در اختیار آن قرار می دهد و انتظار می رود که ترکیه لباس فرم و پوتین نظامی گردان نعمان چلبی جهان را تأمین نماید.
اسلامف شمار اعضای گردان داوطلبان تاتار را 560 نفر عنوان کرد و گفت که این گردان 15 ماه ژانویه، بطور رسمی از اوکراین شماره نظامی دریافت خواهد کرد و به ثبت خواهد رسید.
وی هدف این واحد شبه نظامی را محافظت از مرزهای کریمه و نیز ضربه زدن به روسیه اعلام کرد و گفت: از تمام امکانات برای آزادی کریمه استفاده خواهیم کرد.
لنور اسلامف طرفدار اوکراین است و در محاصره اقتصادی و انرژی این شبه جزیره که اخیرا به اعتبار یک همه پرسی از مردم آن از اوکراین به روسیه ملحق شده است، شرکت داشت. این محاصره اقتصادی به قطع جریان برق از اوکراین برای حدود سه هفته منجر شد.
اسلامف هم اکنون در راس نیروهای محاصره کننده شبه جزیره کریمه قرار دارد و از ارسال محموله های مواد غذایی و مایحتاج زندگی از اوکراین به این منطقه ملحق شده به روسیه جلوگیری می کند.
دادستانی روسیه، وی را به خرابکاری متهم و تحت پیگرد قانونی اعلام کرده است.
روسیه پیشتر به ترکیه درباره عواقب دخالت در امور کریمه و همکاری با اوکراین علیه این منطقه و بر هم زدن نظم آن، هشدار داده بود.
ترکیه توجه خاصی به منطقه کریمه دارد و کنگره جهانی تاتارهای کریمه دو ماه پیش در استانبول برگزار شد و بدین وسیله آنکارا به مسکو نشان داد که به این منطقه که زمانی بخشی از امپراطوری عثمانی بوده و 250 سال پیش با شکست نیروهای این امپراطوری و طی فرمان کاترین کبیر امپراتور روسیه به خاک این امپراتوری ملحق شد، توجه خاص دارد.
شبه جزیره کریمه در مارس 2014 پس از برگزاری همه پرسی استقلال از اوکراین جدا و با امضای قراردادی به روسیه پیوست.
طبق آمار سال 2014، حدود 10 درصد از جمعیت دومیلیون و 280 هزار نفری کریمه را تاتارهای ترک زبان تشکیل می دهند و روس زبانان و اوکراینی ها به ترتیب با جمعیت بیش از 60 درصدی و بیش از 24 درصدی به ترتیب بزرگترین ملیت های ساکن این شبه جزیره واقع در ساحل شمالی دریای سیاه هستند.
آنکارا سعی می کند با حمایت از تاتارهای کریمه به عنوان ابزار فشار بر مسکو در شرایط کنونی تیرگی روابط با روسیه بر اثر سرنگونی بمب افکن روسی استفاده کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها