نگاه روس ها به خروج قطر از اوپک

نگاه روس ها به خروج قطر از اوپک
دوشنبه 19 آذر 1397 - 11:09

کارشناسان روس درباره پیامدهای خروج قطر از سازمان کشورهای تولیدکننده نفت اوپک دیدگاه های متفاوت دارند و برخی بر این باورند که این اقدام بر وضع بازار جهانی و بهای نفت تاثیری نخواهد گذاشت.

العالم- اروپا

«سعد الکعبی» وزیر انرژی قطر به تازگی اعلام کرد که کشورش از اوپک خارج می شود تا منحصرا تمام نیرویش را مصروف تولید گاز کند؛ این تصمیم از اول ژانویه / 11 دی/ اجرایی می شود.
'استانیسلاو میتراخوویچ' استاد دانشگاه علوم مالی روسیه معتقد است که خروج احتمالی قطر از سازمان اوپک پیامدهای سیاسی به همراه خواهد داشت.
میتراخوویچ که کارشناس بنیاد امنیت انرژی ملی روسیه است در گفت وگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت که این تصمیم قطر ممکن است در کوتاه مدت باعث کاهش جزئی بهای نفت شود.
استاد دانشگاه علوم مالی روسیه بر این باور است که خروج قطر از سازمان کشورهای تولیدکننده نفت نشانه ناتوانی این سازمان تلقی خواهد شد که اعضای آن آغاز به خروج از آن می کنند.
این کارشناس روس در همین حال بر این باور است که اگر قطر واقعا از اوپک خارج شود این اقدام در چشم انداز بلندمدت باعث افزایش ریسک های سیاسی در منطقه و افزایش بهای نفت و به احتمال زیاد بهای گاز در بازار جهانی خواهد شد.

**خروج قطر از اوپک بر بازار جهانی نفت تاثیر نمی گذارد
در همین حال روزنامه ایزوستیا نیز به نقل از کارشناسان نوشت که خروج قطر از اوپک بر وضع بازار جهانی نفت و قیمت ها تاثیر قابل توجهی نمی گذارد و به آن فشار وارد نمی کند.
رسانه روسی افزود: قطر در مکان یازدهم تولید نفت اوپک قرار دارد و روزانه حدود 610 بشکه نفت تولیدمی کند که دو درصد از مجموع تولید نفت کشورهای عضو اوپک را تشکیل می دهد.
تاثیر این کشور بر عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی صرف نظر از حضور یا عدم حضور آن در اوپک اندک است.
به گفته مشاور انستیتو پژوهش های راهبردی روسیه، خروج قطر از اوپک الگویی برای کشورهای دیگر عضو این سازمان برای خروج از آن نخواهد بود.
'یلنا سوپونینا' مشاور انستیتو پژوهش های راهبردی روسیه، به روزنامه ایزوستیا گفت که فروپاشی اوپک منجر به سقوط بهای نفت می شود و کشورهای تولیدکننده نفت در وقوع چنین سناریویی ذی نفع نیستند.
در همین زمینه 'رستم تانکایف' کارشناس اتحادیه صنایع فرآوری نفت روسیه درباره خروج قطر از سازمان اوپک به ایزوستیا گفت که خروج این کشور بر بازار جهانی نفت تاثیری نمی گذارد.
'آلکساندر فرولوف' معاون انستیتو انرژی ملی روسیه هم گفت: در شرایط کنونی تاثیرگذاری بر بازار جهانی نفت، فقط در قالب اوپک پلاس (کشورهای عضو اوپک و برخی تولیدکنندگان غیراوپکی) امکان پذیر است.

**خروج قطر از اوپک انگیزه های سیاسی دارد
در همین حال برخی کارشناسان معتقدند که قطر با انگیزه های سیاسی از اوپک خارج می شود.
'تیمور نگمتولین' کارشناس مرکز تحلیل اطلاعات انرژی به نام «آتکریتی بروکر» در این رابطه خاطرنشان کرد که انگیزه های سیاسی و نه فقط اقتصادی در پشت سر تصمیم خروج قطر از اوپک قرار گرفته است.
وی گفت که این تصمیم قطر پیامد بحران دیپلماتیک است که در روابط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوجود آمده است.
در همین حال خبرگزاری ریانووستی نیز به نقل از 'الیو اوئپ' یک کارشناس نفتی و رئیس آژانس تحلیل انرژی 'پترولیوم ورلد' (Petroleum World) نوشت: خروج احتمالی قطر از اوپک بر اوضاع بهای نفت در بازار جهانی تاثیر نخواهد گذاشت.
رسانه روسی به نقل از این کارشناس افزود: قطر پس از 57 سال از اوپک خارج می شود و این کشور اعلام کرده است که امکانات خود را بر تولید گاز تمرکز می کند.
اوئپ معتقد است که بهای نفت در بازار جهانی تا اندازه زیادی با بازی های روسیه و عربستان سعودی تعیین می شود که بازیگران تعیین کننده محسوب می شوند و بقیه عوامل تاثیر قابل توجهی ندارند.

**خروج قطر از اوپک عراق را نیز تشویق می کند
تارنمای روسی پروفینانس رو در گزارشی تحلیلی نوشت: خروج قطر از اوپک ممکن است عراق را نیز به خروج از این سازمان تشویق کند.
در گزارش این رسانه به نقل از 'مایکل کوئن' یک کارشناش امور انرژی آمریکایی گفته شده است: عراق دومین تولیدکننده نفت اوپک است و ممکن است کشور بعدی در خروج از این سازمان باشد.
وی با اشاره به اختلافات عراق و اوپک افزود: عراق ممکن است در شش یا هشت ماه آینده از این سازمان خارج شود زیرا نمی تواند به اهداف خود دست یابد و ترک اوپک را به نفع خود می داند.
در نهایت می توان گفت خروج قطر از سازمان اوپک هرچند بر بهای نفت در بازار جهانی به دلیل حجم اندک تولید و صادرات نفت این کشور تاثیری نمی گذارد اما در آینده با الگو برداری برخی کشورها در خروج از این سازمان موجب تضعیف اوپک می شود که بهای نفت در بازار جهانی را به پایین می کشاند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها