طنین شعار "نه شرقي، نه غربي"درلیبی

طنین شعار
پنج‌شنبه 18 اسفند 1390 - 08:29

" نه شرقي ، نه غربي" شعاري بود كه مردم ليبي براي وحدت ملي چندين ماه فرياد زده بودند و بار ديگر مردم با اين شعار وارد ميدان ها و خيابان هاي اين کشور شده اند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، بدنبال اعلام خودمختار منطقه " برقه شرقی " این اقدام بیم های زیادی را برای آینده لیبی ایجاد کرده و باعث  شكل گيري سوال هاي متعددي درباره پشت پرده اين درگيري هاي جدايي طلبانه و پيامدهاي آن شده است.

برخی از رهبران قبایل و سیاستمداران لیبی روز سه شنبه گذشته در شهر بنغازی اعلام کردند که منطقه " برقه" در شرق این کشور اعلام خودمختاری می کند.

در واکنش به این اقدام " مصطفی عبدالجليل " رییس شورای انتقالی برخی طرف های خارجی را به توطئه چیینی جهت فتنه گري در داخل ليبي و بویژه برخي از كشورهاي عربي را كه نام آنها را مشخص نكرد ، متهم كرد كه براي جلوگيري از رسيدن امواج انقلاب به كشورهايشان دست به چنين توطئه هایی  در ليبي مي زنند.

اين در حالي است كه كشورهاي غربي كه در براندازي رژيم دیکتاتوری قذافي سهم داشتند از ارائه سناريو براي مراحل پس از آزادي ليبي باكي ندارند.

از ميان سناريوهاي مطرح شده ، مي توان به يادآوري اقليم هاي سه گانه پيش از وحدت آنها در دوره پادشاهي كه قذافي عليه آن شوريد ، اشاره كرد.

آنچه در خصوص نقش احتمالي اين كشورها ، شك برانگيز است ؛ سلطه گروه هاي مسلح بر دو عرصه امنيتي و سياسي ليبي است بطوري كه مجال گسترده اي را براي اجراي برنامه هاي خارجي در لیبی آنطور كه بازيگران بزرگ براي تامين منافع اقتصادي و نفوذ سياسي خود ترسيم كرده اند ، فراهم کرده است.

نهادهاي خط دهنده به افكار عمومي در آمريكا از چنين از هم گسيختگي جغرافيايي - سياسي در منطقه عربي بشدت استقبال مي كنند.

" بنغازي " خواهان جدايي از لیبی نيست اما خواستاربازيابي خودمختاری گذشته  است اما آيا واقعا اين تمام آن چيزي است كه آنها مي خواهند ، يا اينكه مقاصد ديگري نيز دارند كه پنهان كرده اند ؟

انگليس به عنوان نمونه و الگويي در اين مجال به دو بخش اسكاتلند و ولز حق خودگرداني داد، البته مقايسه ليبي با انگليس شايد در نگاه اول كاري سطحي باشد زيرا ليبي جدید كشوري با مشكلات فراوان امنيتي و قبيله اي است كه پيشينه چند ده ساله اين مشكلات مي تواند به بروز درگيري هاي مسلحانه خطرناكي در آينده نزديك منجر شود.

به نظر مي رسد، نفت كه انگيزه اصلي طمع ورزهاي اروپايي ها و آمريكايي ها براي دخالت مستقيم در ليبي از طريق نيروهاي ناتو بود ، مي تواند به عاملي براي درگيري هاي مسلحانه بر سر ثروت مالي در داخل لیبی منجر شود به ويژه اگر منطقه " برقه شرقی" سهم بيشتری از منابع نفتي ليبي را بخواهد.

پربیننده ترین خبرها