رژِیم صهیونیستی به دنبال ارزیابی واكنش مقاومت و دولت‌هاي عربی

رژِیم صهیونیستی به دنبال ارزیابی واكنش مقاومت و دولت‌هاي عربی
پنج‌شنبه 25 اسفند 1390 - 18:22

برخي ناظران سياسي احتمال مي‌دهند كه حملات چهارروزه اخير رژيم صهيونيستي به نوار غزه با هدف به راه انداختن حملات گسترده در آينده صورت گرفت

اين گمانه‌زني وجود دارد كه با وجود آتش‌بس موقتي كه سحرگاه روز سه‌شنبه بين جنبش جهاد اسلامي فلسطين با رژيم صهيونيستي و با ميانجيگري مصر اعلام شد، اين رژيم در روزهاي آينده به حملاتش را به غزه ادامه دهد.
بي‌گمان، رژيم صهيونيستي از تجاوزات اخير اهداف مشخصي را دنبال مي‌كرد. از اين رو، احتمال دارد آتش‌بس موقت با وجود اينكه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) عليه آن وارد عمل نشد، دوام چنداني نياورد و سخنان اخير «بنيامين نتانياهو»، نخست وزير اين رژيم، كه در آن ادعاهاي هميشگي عليه گروه‌هاي مقاومت را تكرار و اعلام كرد اسرائيل در صورت ادامه شليك راكت از غزه به آن پاسخ خواهد داد، گواه اين مدعاست.
حملات اين رژيم بر نوار غزه روز جمعه گذشته با هدف‌قراردادن خودروي ابراهيم القيسي، رهبر كميته‌هاي مقاومت مردمي، و محمود حنني، معاون او، در نوار غزه آغاز شد كه در نتيجه اين حملات اين دو نفر به شهادت رسيدند.
احتمالاً، اين بار رژيم صهيونيستي با اين هدف دست به حمله زد تا جهاد اسلامي و ديگر گروه‌هاي مقاومت اسلامي فلسطين به آن واكنش نشان دهند و در عمل نيز چنين شد.
حملات اين بار رژيم صهيونيستي چهار روز به طول انجاميد كه در نتيجه آن ۲۵ نفر از فلسطيني‌ها به شهادت رسيدند و دست كم ۸۰ نفر ديگر نيز زخمي شدند.
برخي تحليلگران بر اين باورند كه از آنجا كه حملات اخير رژيم صهيونيستي با تصميم اين رژيم آغاز و با تصميم آن نيز به پايان رسيد، اين رژيم از اين حملات اهداف خاصي داشت كه مهم‌ترين آن‌ محك زدن و پي بردن به توانمندي تسليحاتي گروه‌هاي مقاومت فلسطين در نوار غزه بود.
تحليلگران دومين هدف را اين موضوع ذكر مي كنند كه احتمالاً اين رژيم به دنبال سنجيدن موضع و واكنش دولت‌هاي عربي پس از انقلاب‌هاي مردمي بود كه آن‌ها نيز طبق معمول و مانند تجاوزات ۲۲ روزه اين رژيم به غزه در سال ۲۰۰۸، كه در نتيجه آن دست كم ۱۴۰۰ فلسطيني به شهادت رسيدند، سكوت اختيار كردند و اتحاديه عرب در اين باره حتي بيانيه‌اي نيز صادر نكرد و رسانه‌هاي وابسته به آن‌ها نيز اين حملات را پوشش ندادند كه سبب اعتراض برخي گروه‌هاي مقاومت اسلامي شد.
اين رژيم تلاش مي‌كرد به نوعي واكنش احتمالي برخي دولت‌هاي عربي را در مرحله كنوني بسنجد تا براي آينده و تجاوزات شديد‌تر برنامه‌ريزي كند، اما اين بار نيز از ميان دولت‌هاي عربي به جز دولت سوريه هيچ يك از آن‌ها و رسانه‌هايشان به تجاوزات اين رژيم واكنشي نشان ندادند.
هدفي ديگر كه اين رژيم احتمالاً از چنين حملاتي داشت و شايد مهم‌ترين هدف آن نيز باشد آزمايش كردن سامانه دفاع موشكي معروف به «گنبد آهنين» بود تا توانمندي دفاعي آن را كه در مرحله آزمايشي قرار داد بسنجد.
رژيم صهيونيستي در اين حملات درباره واكنش گروه‌هاي مقاومت اسلامي دريافت كه غزه با وجود محاصره ظالمانه همچنان قادر است به تجاوزات آن پاسخ دهد و گنبد آهنين آن نيز نتوانست مانع از برخورد موشك‌هاي جهاد اسلامي به شهرك‌هاي صهيونيست نشين شود.
 درباره موفقيت مقاومت اسلامي، از جمله جهاد اسلامي، در جلوگيري از رسيدن دشمن صهيونيست به اهدافش رمضان عبدالله شلح، دبير كل جنبش جهاد اسلامي، روز سه شنبه در سخنان تلفني كه خطاب به تجمع مردم غزه ايراد كرد گفت: «مقاومت در غزه معادله جديدي از توازن رعب و بازدارندگي با اسرائيل ايجاد كرد و آن را مجبور كرد كه آتش بس را از مقاومت گدايي كند.»
علاوه بر اصابت موشك‌هاي مقاومت به شهرهايي چون بئر السبع و ماندن صهيونيست‌ها در پناهگاه‌هايشان، هزينه گنبد آهنين اين رژيم براي آن بسيار زياد است به گونه‌اي برخي خبرگزاري‌ها به نقل از برخي مسئولان رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه رهگيري و انهدام هر راكت حدود ۱۰۰ هزار دلار هزينه دارد. اين افراد مي‌گويند حتي اگر اسرائيل بخواهد وارد جنگ تمام عيار شود، اين هزينه‌ها مي‌تواند عاملي بازدارنده باشند.
 بنابراين، رژيم صهيونيستي حتي در صورت موفقيت‌آميز بودن سپر دفاعي خود نمي‌تواند مانع از شليك موشك‌هاي مقاومت به شهرك‌ها و حتي عمق خاك خود شود.
در همين حال، سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي نيز در يك گفت‌و‌گوي تلويزيوني اعتراف كرد كه بيش از يك ميليون نفر از صهيونيست‌ها همچنان مجبور شده‌اند در پناه‌گاه ‌ها بمانند كه اين نيز نشان‌دهنده كارايي و وحشت صهيونيست‌ها از قدرت مقاومت است.
با وجود گمانه‌زني‌هاي مختلف درباره اهداف اين رژيم ا

پربیننده ترین خبرها