ارتباط بحران سوریه با ثبات نظام سعودی

ارتباط بحران سوریه با ثبات نظام سعودی
دوشنبه 29 خرداد 1391 - 10:12

نويسنده و پژوهشگر عربستاني با اشاره به مشکلات گسترده اقتصادي، سياسي و اجتماعي در اين کشور، و رشد اعتراضها و نارضايتي هاي مردمي، تأکيد کرد ادامه بحران در سوريه و تبديل شدن آن به يک جنگ طايفه اي به نفع نظام سعودي است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "مضاوی الرشید" تأکید کرد: عربستان سعودی امروز در سایه انقلابهای عربی، افزایش بحرانهای داخلی، و متزلزل شدن روابط خارجی، از ایجاد راهبردی برای حل بحرانهای داخلی اقتصادی و در رأس آنها بیکاری و همچنین افزایش روز افزودن نارضایتی ها به دلیل اوضاع سیاسی کشور، ناتوان است.

این نویسنده عربستانی افزود: مشکلات اجتماعی نیز در کشور با افزایش نسبت خود کشی جوانان و کودکان و همچنین مطالبات زنان برای دستیابی به حقوق خود و از جمله آنها رانندگی، در حال تشدید است.

مضاوی الرشید، تأکید کرد: عربستان سعودی آخرین کشور در دنیا است که در آن پارلمان منتخب، روزنامه آزاد، جامعه مدنی مستقل، حق برگزاری تجمع سیاسی، و قانون اساسی وجود ندارد.

الرشید با اشاره به تظاهرات و حرکتهای اعتراض آمیز اخیر مردم در نقاط مختلف عربستان، اظهار داشت: با وجود همه محدودیتها و ممنوعیت ها امروزه می بینیم که هزمان با انقلابهای عربی، تحرکات مردمی آغاز شده و مطالبات مردم روز به روز افزایش می یابد.

وی ادامه داد: مسائل مختلفی از جمله حقوق زنان در عربستان همواره باعث از بین رفتن پلهای ارتباطی در جامعه می شود؛ و جامعه را به دو قسمت مخالف تقسیم می کند .. مسائلی مانند حق رانندگی زنان، استخدام زنان در مغازه های فروش لباس زیر زنانه، و یا آخرین مورد آن اشکال گرفتن به لاک ناخن.

الرشید تأکید کرد: هدف از تخریب این پلها دامن زدن به فتنه های طایفه ای و متهم کردن دیگری به ارتباط با خارج و قرار دادن اکثریت در برابر اقلیت است .. امری که برای رژیم که همواره از مسئولیت های خود با راهکارهای امنیتی و شلیک گلوله شانه خالی می کند، بسیار اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا ادامه بحران سوریه برای عربستان سعودی فایده بسیاری دارد و به نفع نظام سعودی نیست که این بحران پایان یابد، چراکه در صورت پایان این بحران، عربستان سعودی با احتمالات بسیاری در داخل مواجه خواهد شد که به نفعش نیست.



پربیننده ترین خبرها