اشتباه ولی عهد سعودی، درس عبرتی برای دیکتاتورها

اشتباه ولی عهد سعودی، درس عبرتی برای دیکتاتورها
يکشنبه 16 دی 1397 - 18:37

روزنامه های بریتانیا ، مسائل مختلفی ازجمله آغازمحاکمه  متهمین در پرونده کشتن جمال خاشقچی و پیش بینی تسلط مجدد بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بر این کشور را بررسی کردند.

العالم - اروپا

صفحه اول روزنامه آبزرور به تحلیل سایمون تیسدل با عنوان " اشتباه ولی عهد سعودی پس از کشتن خاشقچی درس عبرتی برای دیکتاتورهاست " اختصاص یافت.

این نویسنده نوشت محاکمه 11 متهم در مساله کشتن جمال خاشقچی خبرنگار سعودی هفته گذشته آغاز شد اما جلسه با عجله به تعویق افتاد.

وی افزود:نتیجه محاکمه شاید قطعی شود اما محاکمه؛ پیشرفت به شمارمی رود زیرا بیانگر این است که دولتی استبداد زده و دیکتاتور مانند عربستان از دیدگاه های بین المللی مصون نبوده و مجبور به احترام گذاشتن به حقوق انسان در بهره مندی از عدالت است .

وی معتقد است مساله خاشقچی برای محمد بن سلمان ولی عهد سعودی درس عبرت شد که گمان می رود در اکتبر دستور کشتن وی را صادر کرده است.

این نویسنده افزود :محمد بن سلمان تا زمان کشته شدن خاشقچی، در اوج موفقیت بود و برای انجام اصلاحات محدود در کشورش مورد قدردانی قرار گرفت و در منطقه نیز به دلیل حمله به یمن و اصرار برای مقابله با ایران از شکوه خاصی برخوردار بود.

وی افزود: سقوط بن سلمان از اوج عزت خیلی سریع اتفاق افتاد که با تصور حاکم مبنی بر صعود "مردان قدرتمند" دچار تضاد شد.

نویسنده این مقاله افزود: همین مساله برای رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که سال گذشته همه موانع بر سر راه قدرت خود را کنار زد نیز تکرار شد اما وی اکنون به خاطر بسیاری از مشکلات از جمله عقب گرد اقتصادی ،فساد و سوء استفاده از قدرت مورد سرزنش قرار گرفته است.

وی افزود: ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان که با مهاجرت و مهاجرین و اتحادیه اروپا مخالف است نیز نمونه ای از مردان قدرتمند است وی هنوز نخست وزیر است اما سیاست ها به ویژه سیاست های وی در حوزه دستمزد و حقوق کارگران مورد انتقاد قرار داد.

روزنامه ساندی تلگراف نیز به گزارش جوزی انسور از بیروت می پردازد.

وی گفت : یک دیپلمات برجسته بیروت با لبخندی تصنعی به وی گفته ، پست بعدی را شاید در دمشق بر عهده بگیرد . من معتقدم در طول یک سال سفارتخانه ما بازگشایی خواهد شد.

وی معتقد است این توضیح اشاره به تغییرات سوریه دارد و علیرغم اینکه موضع بریتانیا همواره بر کناره گیری بشار اسد استوار بوده اما جرمی هانت وزیر امور خارجه بریتانیا گفته شاید باید پذیرفت که اسد باقی بماند.

هفته گذشته بحرین و امارات اولین کشورهایی بودند که از بازگشایی سفارت خانه های خود در دمشق خبر دادند.

برخی منابع دیپلماتیک اشاره دارد که عربستان قدرتمندترین کشور منطقه و مخالف اسد است و سومین کشوری است که سفارتخانه ی خود در دمشق را بازگشایی می کند.

این نویسنده معتقد است که این اقدام آغاز دوره جدید برای به رسمیت شناختن اسد است.

عقربه های ساعت می چرخد اما چیزی تغییر نکرده است

سرمقاله روزنامه ساندی تایمز نیز با عنوان " عقربه های ساعت می چرخد اما چیزی تغییر نیافته " انتشار یافت.

این روزنامه نوشت مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا معمولا می گوید زمان درباره مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رو به پایان است اما در بریتانیا عقربه های ساعت ایستاده است.

این روزنامه نوشت :زمانی که نخست وزیر بریتانیا، رای دادن پارلمان به طرح خروج از اتحادیه اروپا را به تعویق می اندازد ، انتظار دارد رهبران اتحادیه اروپا در کنفرانس این اتحادیه در بروکسل به یاری اش برخیزند اما آنها این کار را نکردند.

این روزنامه نوشت :از آن زمان نزدیک است که زمان بایستد و هیچ پیشرفتی درباره توافق خروج از اتحادیه اروپا حاصل نشده و به نظر می رسد فرصت های می در قانع کردن پارلمان برای طرح خروج از اتحادیه اروپا با شکست روبرو شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها