بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس/ سخنرانی رییس جمهور و نمایندگان موافق و مخالف برنامه دولت و وزرای پیشنهادی

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس/ سخنرانی رییس جمهور و نمایندگان موافق و مخالف برنامه دولت و وزرای پیشنهادی
شنبه 27 مرداد 1403 - 08:31

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت از امروز در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

جلسه علنی روز شنبه (۲۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور۲۶۳ نماینده آغاز شد، نمایندگان مجلس به مدت پنج روز صلاحیت وزاری کابینه پیشنهادی چهاردهم را بررسی می کنند.

بررسی برنامه‌های ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت طی هفته گذشته در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرار گرفته بود.

طبق ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس، ابتدا برنامه و خط مشی و اصول کلی دولت و ترکیب هیات وزیران مورد بررسی قرار می گیرد و پس از توضیحات رئیس جمهور و اظهارات مخالفان و موافقان، مجلس وارد بررسی برنامه ‏ها و صلاحیت هریک از وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارت‌خانه می شود.

پس از سخنان رئیس جمهور درخصوص تشریح برنامه و خط مشی دولت و دفاع از ترکیب کلی هیأت وزیران پیشنهادی، پنج نفر نماینده موافق و پنج نماینده مخالف، هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه در خصوص کلیت ترکیب پیشنهادی ورزا صحبت خواهند کرد.

از صبح امروز جلسات علنی مجلس برای بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در دو نوبت صبح و بعدازظهر شروع شد و تا چهارشنبه (۳۱ مرداد) ادامه دارد.

پایان نخستین روز بررسی وزرای پیشنهادی

رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نخستین روز صحن علنی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را به صدا در آورد و گفت: در جلسه روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ ادامه بررسی صلاحیت وزرا در دستور کار است.

محمدباقر قالیباف عصر امروز (شنبه) پیش از به صدا درآوردن زنگ پایانی صحن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در جلسه روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در دستور کار صحن علنی مجلس خواهد بود.

بنابر این گزارش، روز شنبه (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) ابتدا در نوبت صبح دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور به همراه تعدادی از نمایندگان در مدت ۱۵۰ دقیقه از کلیت دولت چهاردهم دفاع کردند و در ادامه پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف درباره کلیت برنامه‌های رئیس جمهور سخنرانی کردند.

در ادامه و در نوبت عصر وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات در جایگاه سخنرانی مجلس حاضر شده و به بیان برنامه‌های خود پرداختند.

بر اساس حروف الفبا برنامه‌های «سید اسماعیل خطیب» وزیر پیشنهادی اطلاعات و «عبدالناصر همتی» وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی فردا (یکشنبه) بررسی شود و در صورت وقت کافی، «سید عباس عراقچی» وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز به بیان برنامه‌های خود خواهد پرداخت.

17:52|نماینده موافق؛

نماینده ایذه و باغ‌ملک: کابینه معرفی‌شده فراجناحی است

نماینده ایذه و باغ‌ملک در مجلس شورای اسلامی کابینه معرفی شده برای دولت چهاردهم را فراجناحی دانست و گفت: رئیس جمهوری تلاش کرده نیروهایی از همه طیف‌های سیاسی در کابینه حضور داشته باشند.

فرشاد ابراهیم‌پور نماینده ایذه و باغ‌ملک در جلسه علنی عصر شنبه مجلس شورای اسلامی با استفاده از بخشی از زمانی که رئیس جمهور در اختیار نمایندگان قرار داد در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: برخی از شروط وفاق و اجماع و وحدت ملی مورد نظر رئیس جمهوری به عملکرد خود رئیس‌جمهور برمی‌گردد که باورپذیری نسبت به مدعای وفاق وی را تقویت یا تضعیف خواهد کرد.

نماینده ایذه و باغ‌ملک با بیان اینکه دکتر پزشکیان را تجلی مواضع و رفتار سیاسی ۲۷ ساله جریان خاص دیدن اشتباه است، گفت: رئیس جمهور مرحله اول معرفی کابینه را خوب شروع کرده است و اولین وظیفه نیروهای مومن به انقلاب اسلامی نداشتن سوءظن و پیش‌داوری به رئیس‌جمهور است.

ابراهیم‌پور اظهار داشت: ما از دکتر پزشکیان مواضع عزتمندانه مقتدرانه، مواضعانه، وحدت گرایانه، استکبارستیزانه، مظلوم‌نواز، صریح و انقلابی می‌خواهیم.

وی تصریح کرد: انتخاب افراد مجرب متخصص و غیرسیاسی محور انتخاب وزیران پیشنهادی دولت بوده و دکتر پزشکیان تحت تأثیر جریان سهم‌خواه و زنبیل به دست نبوده و نخواهد بود.

نماینده موافق کابینه با بیان این‌که قریب به سه ماه است که بعد از شهادت رئیس‌جمهور خدوم کشور و نظام اداری در وضعیت تعلیق قرار گرفته است، تأکید کرد: دولت هرچه زودتر باید شکل بگیرد و با قدرت در مسیر خدمتگزاری حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: کابینه معرفی شده انصافا یک کابینه فراجناحی است و تلاش شده نیروهایی از همه طیف‌ها و گروه‌های سیاسی در این کابینه وجود داشته باشد.

نماینده مجلس عدم حضور فردی از اهل سنت در کابینه را از جمله نقاط ابهام‌برانگیز آن دانست و ابراز امیدواری کرد طبق وعده رئیس‌جمهور در سایر مناصب از آنها استفاده شود.

نماینده موافق کابینه بر این اساس تاکید کرد: اتهام بی‌توجهی به برادران اهل سنت از سوی دولت جمهوری اسلامی حرف بی‌اساسی است، چون درآمیختن خون پاک مجاهدان اهل سنت در کردستان و بلوچستان و حتی در فلسطین مظلوم با سرداران دلباخته اهل بیت (ع)، خط بطلانی بر این ادعا کشیده است؛ حتی در اوایل انقلاب خون مجاهدان سنی در کنار پاسداران شیعه کردستان را از شرّ ظلم کوموله و دموکرات آزاد کرد.

17:46|موافقت کمیسیون‌ صنایع و مخالفت کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی ارتباطات

کمیسیون‌های صنایع و معادن و فرهنگی مجلس شورای اسلامی با صلاحیت، برنامه‌ها و اهداف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به ترتیب موافقت و مخالفت کردند.
در جلسه نوبت عصر شنبه (۲۷ مرداد) مجلس شورای اسلامی، پس از رسیدگی به کلیات برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، بررسی برنامه‌های «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که کمیسیون‌ صنایع و معادن با برنامه‌ها و اهداف وزیر پیشنهادی موافقت و کمیسیون فرهنگی مجلس با آن مخالفت کرد.

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: راهبرد کلان و جهت گیری‌های سیاسی، قوانین، مقررات اسناد بالادستی، برنامه‌ها شامل توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات، توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی، توسعه صنعت مجازی و توسعه پست هوشمند از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی افزود: در راهبرد کلان و جهت گیری‌های سیاستی وی به توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی با بهره گیری از دانش و فناوری‌های روز دنیا که از طریق جهت گیری‌های سیاستی به سرانجام برسد، تاکید دارد.

وی تاکید کرد: توسعه فناوری برای اقتصاد دیجیتال باعث خواهد شد کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از مواحد هوش مصنوعی و رایانش ابری و اینترنت اشیا و سایر موارد مرتبط با این حوزه بهره بگیرد و با تنظیم‌گری خود و همزمان با افزایش کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات مرتبط زمینه حکمرانی هوشمند با ابزارهای متنوع و توسعه یافته در نهادهای دولتی را فراهم آورد.

سعیدی درباره بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات اظهار داشت: در این خصوص برنامه‌های ارایه شده با قوانین و اسناد بالا دستی از جمله برنامه هفتم پیشرفت، مصوبات شورای راهبردی انقلاب فرهنگی و برخی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نظیر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، پدافند غیرعامل و مصوبات شورای عالی فضای مجازی مطابقت داده شد و به صورت کلی برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر قابل قبول و مثبت است.

این نماینده مجلس درباره نظر نهایی کمیسیون خاطرنشان کرد: با سوابق عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات دکتر ستار هاشمی در خصوص صلاحیت وی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رای‌گیری به عمل آمد و صلاحیت وی برای تصدی وزارتخانه با اکثریت آرا به تایید نمایندگان رسید.

در ادامه «احمد راستینه» سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را برشمرد که به این شرح است:

- توسعه شبکه ملی اطلاعات از طریق شبکه دسترسی مبتنی بر تار (فیبر) نوری

- تدوین سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی و سند نظام اقتصاد رقومی (دیجیتال)

- دسترسی کسب و کارهای رقومی(دیجیتال) به داده ها و اطلاعات مورد نیاز را از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات با حفظ امنیت داده های شخصی

- شایسته سالاری و صلاحیت حرفه ای مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

- تقویت امنیت زیر ساخت های رایانیکی (سایبری)

- ایجاد، تقویت و استقرار دولت هوشمند

- توسعه عادلانه زیر ساخت ها و خدمات ارتباطی برای کل جغرافیای کشور

- حمایت از سکوهای داخلی

- اقدام موثر برای حل مشکل کارکنان شرکت مخابرات ایران

- حفظ حریم امنیت خصوصی و دغدغه های امنیتی

- ارتقاء کیفیت و سرعت اینترنت در کشور

وی در ادامه درباره شرح استعلامات درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای سید ستار هاشمی، مراتب فارغ التحصیلی وی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مورد تأیید است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون گفت: اجرای کامل قانون برنامه هفتم، توسعه در خصوص شبکه ملی اطلاعات، حمایت از توسعه و تولید محتوا در فضای مجازی، حمایت و حفاظت از کودکان و خانواده ها در فضای مجازی، ایجاد ابزارهایی که محیطی امن برای کودکان در فضای مجازی بدهد، ارائه لایحه حفاظت از داده های شخصی، بازنگری در نظام پالاش محتوا برای تحقق مصوبات شورای عالی فضای مجازی، ارتقای امنیت فضای مجازی با کمک دستگاه های ذی ربط در ماده ۱۰۳ قانون برنامه از جمله تعهدات ایشان در کمیسیون است.

راستینه معیارهای عمومی ارزیابی شده را نیز برشمرد که به این شرح است:

۱. تناسب: برنامه ‌ها با مسائل، مشکلات و واقعیت ‌های موجود متناسب بوده و در راستای حل آنها طراحی شده باشند.

۲. واقع‌گرایی: ‌برنامه‌ها با توجه به شرایط و امکانات موجود قابلیت اجرا داشته باشند.

۳. صراحت:‌ برنامه‌ها روشن، ساده و دقیق بوده و برای کاربران آنها به راحتی قابل درک باشند.

۴. شفافیت: منابع مورد نیاز و راه‌های تامین آنها مشخص بوده و امکان تعارض منافع پایین باشد.

۵. انسجام: اجزاء و مولفه‌های مختلف برنامه دارای هماهنگی و هم‌راستایی بوده و یک کلیت یکپارچه را تشکیل دهند.

۶. جامعیت: برنامه‌ها همزمان ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست­ محیطی را لحاظ کرده باشند.

۷. آینده‌نگری: پیامدهای احتمالی برنامه‌ها و سناریوهای محتمل پیش‌بینی شده باشند.

۸. سنجش ‌پذیری: برای برنامه‌ ها اهداف عملیاتی و کمی تعیین شود؛ به نحوی که بتوان نسبت به پایش و ارزیابی میزان موفقیت آنها به صورت مستمر اقدام کرد.

۹. زمانبندی: برنامه‌ها برای یک افق زمانی چهار ساله طراحی شده، تعدد و تاخر منطقی احتمالی و میزان مطلوب پیشرفت سالیانه آنها مشخص شود.

وی درباره انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی اظهار داشت: تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۱ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۴۲ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۷ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است.

راستینه در نتیجه‌گیری نظر نهایی کمیسیون خاطرنشان کرد: با بررسی گسترده پیرامون سوابق، عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات آقای سید ستار هاشمی، صلاحیت وی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تایید نشد.

17:40|نماینده موافق؛

منادی: استفاده دولت از برنامه هفتم، حاکی از عقلانیت پزشکیان است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دکتر پزشکیان برنامه هفتم توسعه را سرلوحه کار خود قرار داده است و این حاکی از عقلانیت رئیس‌جمهور است.

علیرضا منادی سفیدان، در جلسه علنی عصر شنبه مجلس شورای اسلامی با استفاده از بخشی از زمانی که رئیس جمهوری در اختیار نمایندگان مجلس گذاشت در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم ، گفت: شما مجلسی‌ها امروز باید به این مساله توجه کنید که مردی از جنس خودمان، کسی که ۲۰ سال است در مجلس است و با ما همکار بوده و امروز آمده که بگوید پیام مجلسیان پیام «وفاق ملی» است.

وی با اشاره به اینکه پنج دوره رقیب انتخاباتی پزشکیان در مجلس شورای اسلامی بوده است، افزود: اینکه پزشکیان افرادی از گروه‌های مختلف را دور هم جمع کرده، کار سختی است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه امروز پزشکیان برنامه هفتم توسعه را سرلوحه کار خود قرار داده و این حاکی از عقلانیت او است، اظهار کرد: درست است که دولت برنامه می‌آورد اما این برنامه دستپخت ما در مجلس است و ما آن‌را چکشکاری می‌کنیم و در یک چهارچوب قرار می‌دهیم.

منادی با بیان اینکه در راس دولت فردی قرار دارد که نماینده بوده و حال دل ما را می‌فهمد و می‌داند مردم چه می‌خواهند، گفت: در مجلس قبل و این مجلس، دکتر پزشکیان از اهداف آموزشی همچون رتبه‌بندی معلمان، از همسان‌سازی حقوق اساتید و مباحث عدالت آموزشی در پزشکی حمایت قاطع می‌کرد. از سوی دیگر معاون اول رئیس‌جمهور هم سابقه ریاست کمیسیون آموزش مجلس را دارد که این هم ارزشمند است.

17:35|نماینده موافق؛

نماینده مردم مرند و جلفا: اولین همکاری مجلس و دولت چهاردهم رقم خورد

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: اولین برگ شناسنامه همکاری و تعامل جدی میان دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم رقم خورد.

عزت‌الله حبیب‌زاده در جلسه علنی عصر شنبه مجلس شورای اسلامی با استفاده از بخشی از زمانی که رئیس جمهوری در اختیار نمایندگان مجلس گذاشت در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: امروز روز اولی‌هاست، امروز سرآغاز فعالیت جدی و رسمی مجلس دوازدهم و در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز سرآغاز اولین همکاری و تعامل جدی میان دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم است، امروز را باید اولین برگ از شناسنامه مجلس دوازدهم دانست همچنان که اولین برگ از شناسنامه دولت چهاردهم هم خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرد: رای امروز هر کدام از ما نه تنها در تاریخ این مجلس، بلکه در تاریخ سیاسی ایران به عنوان اولین و مهمترین رای این مجلس ثبت خواهد شد.

حبیب‌زاده بیان کرد: امروز اولین شناخت مردم از نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی رقم خواهد خورد. اولین رای ما در این مجلس اگر رای اعتماد به دولت یعنی رای به تعامل و همکاری با دولت رئیس جمهور باشد می‌تواند سرآغازی برای همکاری موثر و سازنده در جهت حل مسائل اساسی مردم ایران در ۴ سال آینده باشد.

وی خطاب به ملت ایران و همکاران مجلس گفت: انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم فرصت گرانقدری برای بازنگری در روش‌ها، رفتارها و سیاست‌ها بود، فرصتی برای مطرح شدن مشکلات و مسائل اصلی مردم مخصوصاً در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی بود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس خاطرنشان کرد: مردم ما به رغم تمام دلخوری‌ها و مشکلات عظیم معیشتی یک بار دیگر به میدان آمدند تا فرصت جدیدی به ما مسئولان برای حل مسائل و عمل به وعده‌هایمان بدهند فرصتی که اگر قدر آن را ندانیم و دوباره اسیر ندانم‌کاری‌ها و فرصت‌سوزی‌ها شویم می‌تواند عواقب بسیار ناگوار و جبران‌ناپذیری برای ملت و کشور ما به همراه داشته باشد.

حبیب‌زاده ادامه داد: امروز ملت ایران با آنچنان مسائل و مشکلات بزرگی در عرصه اقتصادی روبه‌رو است که حتی یک روز را هم برای حل آنها نباید از دست داد. اگر امروز در حوزه برق دچار مشکلات بسیار شده‌ایم، اگر امروز سرمایه‌های مردم در بورس نابود شده، اگر امروز با گرانی و رکود و فقر کمرشکن مواجه هستیم همه که به دلیل فرصت‌سوزی‌هایی است که در گذشته انجام شده است.

وی افزود: اگر سال‌های آینده هم با تداوم این مشکلات و مسائل روبه‌رو باشیم به دلیل فرصت‌سوزی‌ها و تصمیمات امروز ما است و همه ما در برای آن وضعیت مسئول خواهیم بود، امروز به عنوان سرآغاز مجلس و دولت روز پیشگیری از مسائل و مشکلات و چالش‌های آینده است.

17:07|نماینده موافق؛

نماینده اندیمشک: کابینه را زخمی نکنیم و به همه وزرا رأی اعتماد دهیم

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور در شرایط خطیری قرار دارد، گفت: پزشکیان با صداقت همه جریان‌ها را در دولت خود جای داده است، به پاس پاکی و صداقت رئیس‌جمهور به همه وزرای پیشنهادی رای دهید.
جهانبخش قلاوند عصر شنبه در دومین جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: دولت چهاردهم در شرایط اضطراری تشکیل شده است و براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، دولت بعد از شهادت رئیس‌جمهور عزیز و گرامی در وضعیت خاصی شکل گرفته است و نیاز است این شرایط را درک کنیم.

وی افزود: رویکرد دکتر پزشکیان مبتنی بر برنامه و براساس اصول اخلاقی است. دولت و وزرای پیشنهادی برآیندی از شرایط تاریخی امروز ماست، در این شرایط داخلی و پیرامونی کشورمان، این ترکیب را زخمی نکنید.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرایط امروز کشورمان به گونه‌ای است که همه جناح‌ها و جریانات براساس همدلی و همراهی و وفاق گرد هم آمده‌اند، گفت: دعوت رئیس‌جمهور از همه جریان‌ها نماد این وفاق است. همانطور که عزیزان اصولگرا پای کار هستید، عزیزان اصلاح‌طلب و مستقلین هم همراهی کردند. امروز به همدلی بیشتر و همراهی بیشتر بر مدار ولایت و رهبری نیاز داریم.

قلاوند اظهار کرد: دست گذاشتن بر روی نقطه ضعف‌های گذشته افراد جالب نیست و نیاز است برنامه و دولت را با هم ببینم و تایید کنیم.

وی با بیان اینکه دکتر پزشکیان برنامه و راهبرد دارد، تصریح کرد: برخی می‌گویند کدام برنامه؟ تعجب می‌کنم، رویکردها، راهبردها و اندیشه‌های مقام معظم رهبری در راس برنامه‌ها، برنامه چشم انداز ۲۰ ساله به عنوان برنامه بلند مدت و برنامه هفتم توسعه به عنوان برنامه میان مدت و برنامه هر ساله بودجه کشور، این موارد همه برنامه است، ضمن اینکه همه وزرای حاضر در این جلسه برنامه عملیاتی دارند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بعضی از همکاران به ۵ یا ۶ نفر از وزرای پیشنهادی خدشه وارد کردند به عنوان یک خدمتگزار کوچک نظام، انتظار دارم که سمت مظلوم را بگیرید، نقاط مثبت را ببینید، بعضی عزیزان ایثارگر و خانواده شهدا هستند و گذشته خود را در خدمت نظام بوده‌اند، با اغماض و گذشت رفتار کنیم و دل هیچ ایثارگری را نشکنید.

قلاوند تاکید کرد: با مرام و پهلوانی از همه دولت حمایت کنید. پزشکیان عالم و عامل و با صداقت همه جریان‌ها را در دولت خود جای داده است، به پاس پاکی و صداقت رئیس‌جمهور به همه وزرای پیشنهادی رای دهید.

17:05|نماینده موافق؛

پور دهقان: دکترین پزشکیان «وفاق ملی» است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دکترین رئیس جمهوری بحث وفاق ملی است، بر همین مبنا دولتی با یک گفتمان جدید بر سر کار آمده و فضای سیاسی کشور گفتمان جدیدی را تجربه می‌کند.
مصطفی پور دهقان در جلسه علنی عصر شنبه مجلس شورای اسلامی با استفاده از بخشی از زمانی که رئیس جمهوری در اختیار نمایندگان مجلس گذاشت در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: دکترین دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری بحث وفاق ملی است.

وی افزود: امروز دولتی با یک گفتمان جدید بر سر کار آمده و، فضای سیاسی کشور گفتمان جدیدی را تجربه می‌کند که هیچ کدام از ما در این ۴ دهه انقلاب در عمر با برکت نظام جمهوری اسلامی آن را تجربه نکردیم برخی از ما دچار تفسیرهای متفاوت از این گفتمان جدید هستیم.

نماینده مردم یزد در مجلس بیان کرد: در ایام انتخابات بحث و بر سر این بود که وفاق ملی شاید یک حرف کلیشه‌ای مانند همه دولت‌ها است اما دیدیم که آقای پزشکیان به این حرف و به این شعار لباس عمل پوشاند برای همه ما فضای جدیدی است و دچار واکنش‌های متفاوتی هستیم و نقدها داریم.

پوردهقان عنوان کرد: اولین فردی بودم که به آقای دکتر پزشکیان نقد وارد کردم که چرا ترکیب دولت اینگونه است اما وقتی جواب پزشکیان را می‌شنویم که ما بعد از ۴ دهه از انقلاب جمهوری اسلامی و از نظام مقدس‌مان نیاز به همراهی همدلی وفاق داریم، به ایشان گفتم از امروز من یک منتقد همراه و همدل با دولت شما هستم تا آنجا که در توانم است کمک می‌کنم که این گفتمان و این دکترین پیش برود.

وی درخصوص کابینه‌ای دولت چهاردهم گفت: در راس کابینه‌ای که تشکیل شده آقای دکتر عارف شخصیت علمی و دانشمندی باتجربه است حضور پیدا کرده است در راس کابینه اقتصادی ما یک دانشمند اقتصادی به نام دکتر طیب نیا حضور پیدا کرده است مگر ما چند نفر دانشمند نظیر اینها داریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: امروز کیک اقتصادی و جی‌دی‌پی کشور بعد از ۱۳ سال فقط ۲ درصد رشد پیدا کرده است چه کسی قرار است این را جلو ببرد یک دانشمند با چندین وزیر پا به کار نیاز دارد افرادی مانند دکتر نوری وزیر جهاد، دکتر میدری وزیر تعاون، دکتر اتابک وزیر صنعت را و سایر عزیزانمان در کابینه را می‌خواهد.

پوردهقان تصریح کرد: ان شاالله با همدلی و همراهی که دولت و مجلس در کنار یکدیگر دارند کابینه‌ای تشکیل شود که بعد از ۴ دهه بر حسب فرمایشات امام و فرمایشات و امر رهبر معظم انقلاب به این سمت برود که یکدلی شکل بگیرد همراهی انجام شود.

وی عنوان کرد: از همکاران تقاضا دارم که فضا را دوقطبی نکنیم فارس و غیرفارس، شیعه و سنی، ترک و عرب بگذارید حالا که یک رئیس جمهوری آمده که می‌خواهد فضا را به سمت یکدلی ببرد بتواند تیمش را تشکیل بدهد همراه کند و به سمت این ببرد که وفاق ملی با حضور همه سلایق و عزیزانی که تفکرات خاص دارند تشکیل شود.

نماینده مردم یزد در مجلس خطاب به رئیس جمهوری گفت: برای اینکه وفاق ملی شکل بگیرد نیاز به این دارید که در راس تیم اقتصادیتان همدلی و همراهی شکل بگیرد در راس بقیه تیم‌های زیرساختی‌تان فردی باشد که حرف تمام‌کننده را بزند. ان شاالله این تجربه جدید و این فضای سیاسی که قرار است ما به طور جدید در آن تنفس کنیم با موفقیت هرچه تمام‌تر خروجی بگیرد.

17:03| گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات؛

برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطابق اسناد بالادستی است

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برنامه‌ها، سوابق و اهداف علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مطابق اسناد بالادستی دانست و تایید کرد.
در جلسه نوبت عصر امروز شنبه مجلس شورای اسلامی، پس از رسیدگی به کلیات برنامه و وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، بررسی برنامه‌های «علیرضا کاظمی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره گزارش این کمیسیون گفت: مردم فهیم ما ارزش و بهای ویژه‌ای برای علم آموزی فرزندان خود قائل هستند. روح نهادینه شده تاریخ کهن ایران از عنصر دانش نشات گرفته و متناسب با این فرهنگ غنی و ارزشمند، نظام آموزش قوی و بسیار تنومندی لازم است تا این خواسته مقدس و متعالی را ارج نهاده و پاسخگو و مسئول باشد.

وی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه از نظر نیرو و خدمات ارائه شده، به طور قطع وزیری در حد این وزارتخانه بزرگ را می طلبد، وزیری که بتواند ضمن حل مشکلات فعلی، رفع دغدغه‌های آموزشی و دفع آسیب های احتمالی و حفظ شان و منزلت معلمان و دانش آموزان کشور، اجرایی شدن سند بنیادین آموزش و پرورش را با سرعت و دقت پیش رود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اضافه کرد: انتخاب وزیر پیشنهادی به صورت مستقیم بر زندگی میلیون ها خانواده ایرانی دارای دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم و خانواده آنها تاثیرگذار است، از این رو کمیسیون آموزش و تحقیقات با دقت و حساسیت فراوان، صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار داده است.

عظیمی راد با اشاره به استعلاماتی که درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از دستگاه‌های مرتبط گرفته شده است، گفت: صحت مدرک کارشناسی وی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته فقه و مبانی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین وی طی حضور در دفاع مقدس دارای ۱۵ درصد جانبازی است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تلاش در جهت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اصلاح مطالب کتب درسی در راستای مهارت افزایی و حذف مطالب غیرمفید، آموزش مستمر معلمان برای به روز رسانی اطلاعات و تخصص آنان، حفظ شان معلمان و دانش آموزان مواردی است که وزیر پیشنهادی به آن متعهد شده است.

عظیمی راد ادامه داد: اجرای دقیق قانون نظام رتبه بندی معلمان، ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، تمرکز زدایی و مدرسه محوری، توجه به منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش و افزایش سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری از جمله تعهداتی است که وی به صورت شفاهی در کمیسیون به آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به شیوه جدید پذیرش دانشگاه‌ها (کنکور سراسری) و تاثیرات نامطلوبی که تاثیر قطعی معدل در سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها، بر نظام آموزش و پرورش کشور گذاشته است و به جای آموزش مهارتی، فشار روانی بر دانش آموزان را افزایش داده است، وزیر پیشنهادی ضمن انتقاد جدی به این روش، قول داده است که در جهت اصلاح آن تلاش کند.

عظمیمی راد درباره معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه کاظمی از نظر شاخص‌های تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت، سنجش پذیری و آینده نگری «مطلوب» ارزیابی می‌شود ولی از جهت شاخص‌های شفافیت و زمان بندی در وضعیت «متوسط و ضعیف» است.

این نماینده مجلس درباره انطباق برنامه­‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی عنوان کرد: بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۱۹ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۶۶ درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۵ درصد از احکام نیز اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: وزیر پیشنهادی از میان جامعه بزرگ معلمان کشور است. از ابتدا با معلمی آغاز و سال ها در مدارس مختلف شهر و روستا، تدریس کرده است. وی تجربه مدیریت در وزارت آموزش و پرورش، مدیرکلی استان، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه، و مدتی سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را در سوابق اجرایی خود دارد. همچنین بسیاری از چالش های آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی و کمبود فضای آموزشی را می شناسد و در کمیسیون از آن نام برده اما برنامه تحولی خاصی برای حل آنها ارائه نداد.

عظیمی راد درباره نتیجه­‌گیری و نظر نهایی کمیسیون خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد و قول وزیر پیشنهادی در ارائه راهکارهای عملی و اجرایی برای حل این مشکلات و ایجاد تحول، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، این کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آرا موافقت کرد.

16:54| نماینده موافق؛

نماینده خرم‌آباد: حضور هم سلایق در کابینه چهاردهم به معنای «وفاق ملی» است

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، حضور همه سلایق در کابینه دولت چهاردهم را به معنای «وفاق ملی»دانست و گفت: رئیس جمهوری قصد دارد از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشور برای حل و فصل امور استفاده کنند.
هادی هاشمی‌نیا در جلسه علنی عصر شنبه مجلس شورای اسلامی با استفاده از بخشی از زمانی که رئیس جمهور در اختیار نمایندگان گذاشت در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم خطاب به نمایندگان گفت: منش و رفتار رئیس جمهور در شعارهای انتخاباتی و عمل که کابینه را معرفی کرد نشان داد که صادق و منصف و عادل است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما به دنبال حلقه مفقوده‌ای می‌گردیم که وفاق ملی را به هم پیوند بزنیم؛ به‌دنبال همصدایی، همگرایی برای پیشبرد اهداف جامعه هستیم، ما نماینده مردم هستیم و تلاش می‌کنیم که مشکلات مردم رفع و حل و فصل شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس عنوان کرد: رئیس جمهور گشایشی نو در سیاست و اخلاق بنا نهاد که در کابینه‌های قبلی این طریق و روش نبود، ما باید این روز را مبارک بدانیم زیرا در این روز مبارک به فرموده رهبر فرزانه انقلاب بین مجلس و دولت اتحادی شکل گرفت تا وفاق ملی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور به تاسی از مولی‌یمان علی (ع) در پی رضایت خدا و خلق خداست و باید تلاش کنیم موفق شود زیرا موفقیت او موفقیت ملت ایران است.

هاشمی‌نیا ادامه داد: معرفی بانوی ارزشمند برای تصدی وزارتخانه نشانه این است که به توانمندی بانوان اعتقاد دارد و این کار ارزشمندی است؛ خانم صادق فردی پاکدست و فرزند شهید است و تجربه کافی را در این زمینه دارد. آقای پاکنژاد از دل وزارت نفت آمده و در این کار متخصص است و می‌تواند در تولید، فروش و توزیع ناترازی موجود را رفع کند.

عضو کمیسیون کشاورزی افزود: آقای کاظمی از بدنه آموزش و پرورش است چم و خم این وزارتخانه بزرگ را می‌شناسد و می‌داند چه کاری باید انجام دهد. شناخت دارد که نهضتی‌ها، خرید خدمت‌ها، پیش دبستانی‌ها و تمام نیروهایی که رسمی و غیر رسمی هستند چگونه کار می‌کنند و چگونه باید این امور را این امور را حل و فصل کند.

هاشمی‌نیا بیان کرد: سردار مومنی فردی متدین و متعادل است رابطه حسنه‌ای با نمایندگان دولت دارد و ما باور داریم که در تعامل خواهد بود و این خود خصیصه خوبی برای وزارت کشور است.

وی گفت: عبدالناصر ناصر همتی در اقتصاد خبره است اجازه دهیم که شورای هماهنگی اقتصادی را فعال کند و ارزش پول ملی را ارتقا بدهد. آقای نوری که از بدو تولد تا به امروز در حوزه کشاورزی بوده یعنی کشاورزاده است و در این کار تخصص دارد.

هاشمی‌نیا با تاکید بر اینکه باید از پیش‌داوری و قضاوت عجولانه بپرهیزیم، تصریح کرد: رئیس‌جمهوری از همه سلایق در کابینه استفاده کرده که به معنای وفاق ملی است، با این وسعت دید یعنی اینکه رئیس جمهوری قصد دارد از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها برای حل و فصل امور استفاده کنند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: ما نباید کاسه داغتر از آش باشیم مگر رهبر فرزانه انقلاب نفرمودند که دولت را همراهی کنید. بنابراین کسانی که معرفی کردند حتماً شاخصه‌ها و توانمندی‌هایی دارند که می‌توانند مسائل و مشکلات را حل و فصل کنند.

16:49|دفاع وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
کاظمی مخالفی در مجلس نداشت

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با وجود تلاش های صورت گرفته از ابتدای انقلاب تاکنون چالش‌های مزمن در نظام آموزش و پرورش همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند که به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و یک دغدغه ملی است.
علیرضا کاظمی در نوبت عصر جلسه علنی روز شنبه مجلس به دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش پرداخت؛ کاظمی نخستین وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم بود که هیچ مخالفی در مجلس نداشت.

پیش از اظهارات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارش تخصصی این کمیسیون را درباره صلاحیت و برنامه های کاظمی به نمایندگان مجلس ارایه و اعلام کرد اعضای این کمیسیون با اکثریت آرا وی را برای تصدی این مسئولیت مناسب می دانند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره برنامه‌های آتی خود برای تصدی این وزارتخانه اظهار کرد: به عنوان یک معلم از مدارس بایر در نقاط صفر مرزی مسیر حرفه‌ای خود را آغاز کردم و از معلمی تا سرپرستی آموزش و پرورش را به عهده دارم و با مشکلات این حوزه آشنا هستم.

وی افزود: وزرای آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون برای بهبود اوضاع آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند و به خوبی می‌دانم برای حل مشکلات آموزش و پرورش تلاش‌های بسیاری کرده‌اند اما چالش‌های مزمن در آموزش و پرورش همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند که به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و یک دغدغه ملی است.

کاظمی ادامه داد: در تعالیم دینی تعلیم و تربیت ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، همچنین توسعه پایدار و امنیت پایدار این واقعیت روشن می‌کند که آموزش و پرورش تصویرساز افق‌های آینده است.

وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم تصریح کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم.

وی با بیان اینکه امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامه‌های دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهم و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم، اظهار داشت:‌ در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام می‌کنم که مسیر حرفه‌ای را به عنوان یک معلم از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام.

به گزارش ایرنا، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ۵۹ ساله متولد شهر مشهد و تحصیلکرده حوزه و دانشگاه است که عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بوده و یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی حوزه آموزش و پرورش به شمار می رود که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.

وی پیش از این قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بود. همچنین از شهریور تا آذر ۱۴۰۰ سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت. همچنین او معاون پرورشی و فرهنگی و مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بوده است.

16:36| نماینده موافق؛

نماینده اسفراین: دولت چهاردهم بر مشارکت مردم در اقتصاد تاکید دارد

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور در ارائه برنامه‌های پیشنهادی تاکید دارد که دولت تصدی‌گر نباشد بلکه تنظیم‌گر، کارگردان و نظاره‌گر باشد و زمینه را برای مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی فراهم کند.
هادی قوامی در جلسه علنی عصر شنبه (۲۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی ضمن استفاده از بخشی از وقت رئیس جمهور در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم خطاب به نمایندگان گفت: امروز هم راستایی میان منافع فردی و منافع جمعی و هم راستایی میان ملاحظات کوتاه مدت و ملاحظه بلندمدت یک نیاز اساسی است که در کلیت برنامه رئیس جمهور به این نکته توجه شده است.

وی افزود: چون فرصت محدود است نمی‌توان همه ابعاد برنامه را توجه داد بنابراین به بحث توانمندسازی مردم در برنامه رئیس جمهور می پردازم. مقام معظم رهبری امسال را سال مشارکت مردم و جهش تولید نام نهادند اگر ما می‌خواهیم مشارکت مردم را مورد توجه قرار دهیم حتماً بحث توانمندسازی مردم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: توانمندسازی مردم برای بهبود وضعیت اقتصادی شرط ضروری است و دو بُعد دارد که در برنامه‌های رئیس جمهور به آن توجه شده است. نخست تامین نیازهای اساسی آحاد مردم مانند خوراک، پوشاک مسکن امکانات لازم برای تشکیل خانواده آموزش و پرورش است که در قانون اساسی به آن توجه داده شده است.

قوامی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه هم مقابله با فقر مطلق، افزایش اشتغال، تامین مسکن، مقابله با فقر آموزشی و تامین سلامت توسط نمایندگان ملت مورد توجه قرار گرفته است که برخاسته از قانون اساسی و در راستای توانمندسازی مردم است.

وی ادامه داد: اما بُعد دوم توانمندسازی، سازمان یافتن مردم است که خود مقدمه دولت کارآمد و شرط ضروری برای اصلاح امور اقتصادی است. در برنامه رئیس جمهور توجه داده شده به اینکه دولت تصدی‌گر نباشد بلکه تنظیم گر باشد، کارگردان و نظاره‌گر باشد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: وقتی شما صحنه‌ای را آماده می‌کنید بازیگران اصلی فعالیت‌های اقتصادی مردم و بنگاه‌ها هستند و باید این‌ها را توانمند کرد و دولت بتواند نظاره‌گر باشد اگر دولت خودش بازیگر شود همین وضعیتی می‌شود که ما اکنون گرفتار آن هستیم و دوباره به دور تسلسل می‌افتیم.

قوامی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم مردم را در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت بدهیم از جمله در معدن، صنعت، گردشگری و فعالیت‌های کشاورزی و بتوانیم به شکل صحیح مردم را در فعالیت‌های اقتصادی ورود بدهیم و دولت بتواند در چهار سال پیش رو نظاره‌گر باشد باید بتوانیم زمینه کار را فراهم کنیم و این به درستی در برنامه دکتر پزشکیان مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ماحصل همه این‌ها در رشد اقتصادی تجلی پیدا می‌کند اگر مجلس، قوه قضاییه و دولت در ۴ سال پیش رو به این رابطه مهم توجه کرد حتماً رشد اقتصادی محقق خواهد شد، بیکاری و تورم کاهش پیدا خواهد کرد و در پایان برنامه تک رقمی خواهد شد و چهار سال بعد که شما به حوزه‌های انتخابی‌تان می‌روید شاهد این خواهید بود که این تورمی که از متوسط بلندمدت که ۲۰ درصد بوده و به ۴۰ درصد رسیده دوباره به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و تک رقمی شده است و اینها حتماً باعث افزایش رضایت خاطر مردم خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: نکته مهم این است که هم نمایندگان مجلس و هم وزرای دولت برای رشد اقتصادی ترمز هر مصوبه‌ای در مجلس و هر دستورالعمل و بخشنامه و آیین نامه در دولت که باعث شده هزینه‌های کشور افزایش پیدا کند را بکشند و تبعات ناشی از این تلخ‌کامی را به جان بخرند.

قوامی افزود: هر اتفاقی که باعث افزایش بهره‌وری شد هم در مجلس و هم در دولت از آن حمایت کنیم. اگر بهره‌وری افزایش یافت افسار هزینه‌ها کنترل شد و کاهش پیدا کرد این نسبت که از منهای یک کم می‌شود باعث رشد اقتصادی خواهد شد بنابراین برای دستیابی به رشد اقتصادی، دولت و مجلس باید هم جهت باشند و ان شاالله رای قاطع به کابینه دکتر پزشکیان بدهیم.

16:30| نماینده موافق؛

عباسپور: دولت پزشکیان اولین دولت بدون جهت گیری سیاسی است

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس گفت: امروز بعد از سی و چند سال، دولت آقای پزشکیان اولین دولتی است که با جهت گیری سیاسی کابینه خود را معرفی نکرد بلکه به عنوان وفاق ملی از همه جریان های فکری استفاده کرده است.
روح الله عباسپور در جلسه علنی امروز شنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات کابینه چهاردهم گفت: امروز قاطبه نمایندگان آمادگی داشتند تا از دکتر پزشکیان به دلیل صداقت و انقلابی بودنش مخصوصا نطق اخیری که داشته، دفاع کنند.

وی افزود: در روز تحلیف وقتی دکتر پزشکیان صحبت می کرد و به بخش حمایت از جبهه مقاومت و غزه رسید، شهید هنیه با ذوق و شوق آنچنانی جهت تشویق و استقبال از صحبت های رئیس جمهور دست می زد و وقتی برنامه تمام شد، هنیه به من اشاره کرد که دکتر پزشکیان را نگه دار و رئیس جمهور را در آغوش گرفت و تقدیر کرد.

وی گفت: من هم به عنوان خدمتگزار مردم در مجلس از جهت گیری رئیس جمهور سپاسگزارم؛ بزرگترین حوادثی که در این کشور رخ داده، اگر به موفقیت رسیده، در گروی انسجام و همدلی بوده است.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس افزود: بزرگترین حادثه تاریخی ما انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) بود اگر در دفاع مقدس در برابر استکبار جهانی به موفقیت رسیدیم، به دلیل وفاق و همدلی و هم افزایی بود.

عباسپور تصریح کرد: امروز بعد از سی و چند سال، دولت آقای پزشکیان اولین دولتی است که با جهت گیری سیاسی کابینه خود را معرفی نکرد بلکه به عنوان وفاق ملی از همه جریان های فکری استفاده کرده است.

وی گفت: زمانی وفاق ملی مد نظر پزشکیان شکل می گیرد که ما مجلسی ها هم تن به وفاق ملی بدهیم و در انتخابمان جریانی و سیاسی فکر نکنیم در غیر این صورت به وفاق ملی آسیب می زنیم که جزء الزامات جامعه ماست

وی تاکید کرد: اگرچه اقتصاد اولویت است اما مسائل اجتماعی و فرهنگی هم مهم است امروز بهداشت و درمان ذیل یک مسأله امنیتی در کشور است؛ حوزه وزارت دفاع هم جزو اولویت های کشور است و باید به همه اینها توجه کنیم

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس افزود: اینکه پزشکیان می گوید برنامه هفتم اولویت من است، نه یک ضعف که یک قوت برای دولت و مجلس است.

16:18| نماینده موافق؛

رنجبرزاده: نقطه قوت دولت پزشکیان استفاده از نخبگان جناح‌های مختلف سیاسی است

نماینده موافق کلیات وزرای پیشنهادی گفت: نقطه قوت دولت آقای پزشکیان این است که برای نجات کشور راهی را انتخاب کرده که از همه نخبگان کشور و سلایق چپ و راست و سیاسیون مختلف که توانمند و شایسته هستند استفاده کند.
اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد همدان در جلسه علنی عصر شنبه (۲۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی ضمن استفاده از بخشی از وقت رئیس جمهور در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم صحبت کرد.

رنجبرزاده گفت: نقطه قوت دولت آقای پزشکیان این است که برای نجات کشور راهی را انتخاب کرده که از همه نخبگان کشور و سلایق چپ و راست و سیاسیون مختلف که توانمد و شایسته هستند استفاده کند. ما به این نگاه احترام می‌گذاریم و نمایندگان مجلس صرفا بر اساس توانمندی و تجربیات و شایستگی نظر می دهند.

وی اظهار داشت: ایران اسلامی نیازمند آن است که از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استفاد شود، اگر نیمی از جمعیت را نادیده بگیریم این را باید عین تقابل با ملت تلقی کرد. ۵۰ درصد مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، ۱۶ میلیون به دکتر پزشکیان رأی دادند و ۱۴ میلیون نفر به عزیز دیگری، امروز همه ما آمده‌ایم در میدان که به ملت اعلام کنیم برای اعتلای ایران اسلامی بسیج همگانی راه خواهیم انداخت.

نماینده موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی تصریح کرد: اگر بخواهم به دغدغه مخالفین محترم اشاره کنم، دکتر پزشکیان برنامه کلی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است اما به قوانین بالادستی، و سیاست‌های ابلاغی قانون برنامه هفتم اشاره دارد، هر کدام از وزرا هم برنامه های خودشان را ارائه داده‌اند.

وی راهکار رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد را بر اساس برنامه هفتم توسعه این‌گونه اعلام کرد:

۱. جانمایی در نظام اقتصاد بین‌الملل و دیپلماسی اقتصادی فعال

۲. تعریف نقش ایران در زنجیره‌های ارزش اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به ویژه در مسیر کریدور شمال به جنوب از شرق به غرب،

۳. رفع موانع سرمایه گذاری خصوصی و عموی

نماینده اسدآباد هم‌چنین رفع ناترازی بودجه، رفع ناترازی شبکه بانکی، رفع ناترازی انرژی، رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی را از راه‌های مهار تورم بر اساس قانون برنامه برشمرد.

وی توانمند سازی نهاد دولت را مشروط به اصلاح نظام بروکراسی ناکارآمد، اصلاح نهادها و شوراهای متداخل و موازی جهت رفع مشکل در موضوع اقتصادی، عنوان کرد.

16:10| نماینده موافق؛

لاهوتی: آقای پزشکیان پذیرفته تورم ۴۰ درصدی فعلی به تک رقمی تبدیل شود

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: آقای پزشکیان پذیرفته تا تورم ۴۰ درصدی فعلی به تک رقمی تبدیل شود و به ۹.۵ درصد برسد.
مهرداد لاهوتی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن استفاده از بخشی از وقت رئیس جمهور در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم اظهار داشت: برنامه دکتر پزشکیان همان برنامه هفتم توسعه است که قوه مقننه تصویب کرده، رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد اجناب ناپذیر است؛ ۵.۲ درصد این رشد از طریق سرمایه گذاری محقق می شود ۲.۸ درصد هم از طریق بهره وری است

وی ادامه داد: هم اکنون ۸ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه داریم که باید به تولید هدایت شود و گرنه برای ما ایجاد تورم می کند؛ نقدینگی باید به سمت سرمایه گذاری هدایت شود.

لاهوتی افزود: آقای پزشکیان پذیرفته تا تورم ۴۰ درصدی فعلی به تک رقمی تبدیل شود و به ۹.۵ درصد برسد؛ رشد نقدینگی در حال حاضر ۲۵ درصد است بر اساس قانون برنامه باید این عدد به رقم ۱۳.۸ درصد برسد.

وی با بیان این که ناترازی بانک ها و اقتصاد ما را عذاب می دهد، بیان کرد: برنامه های آقای همتی را نگاه کنید بیان کرده که ناترازی بانک ها که سالی ۲۰ درصد بر اساس قانون برنامه باید برطرف شود.

لاهوتی افزود: چاره ای نداریم جز اینکه از اقتصاد دولتی خارج شویم الان سهم دولت در اقتصاد کشور ۸۰ درصد و سهم خصوصی و تعاونی ۲۰ درصد است؛ این ۲۰ درصد هرگز قدرت رقابت با آن ۸۰ درصد که در بدنه حاکمیت است را ندارد.

وی اضافه کرد: لذا این ۲۰ درصد منابع خود را به طرف خرید خودرو، زمین و مسکن می برد و به هر طرف می برد، اقتصاد ما را نابود می کند، بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲، تورم ۴۰ درصد است یعنی اگر کسی یک میلیارد تومان پول داشته باشد، اگر با این پول نتواند کاری کند، ۴۰۰ میلیون تومان از ارزش این پول کاسته می شود لذا باید این پول را به سمت سرمایه گذاری هدایت کنیم.

وی اظهار داشت: ما امروز ناترازی در انرژی داریم در حال حاضر روزانه ۱۲ هزار مگاوات برق صنایع را قطع می کنیم، در زمستان ۳۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی در گاز داریم و گاز صنایع را قطع می کنیم سالی ۵ میلیارد دلار خسارت قطعی برق و گاز است ناترازی در بنزین داریم که باید همه اینها برطرف شود

لاهوتی افزود: سهم درمان از جیب مردم بالاست در قانون برنامه هفتم تعیین شد که این سهم مردم باید به ۳۰ درصد برسد باید کل مردم ایران تحت پوشش بیمه باشند

وی تاکید کرد: صندوق های بازنشستگی ما ناترازی دارند و در سال هزار میلیارد تومان به صندوق ها دولت کمک می کند؛ این صندوق ها باید اصلاح شوند و دولت هم پذیرفته اصلاح کند

در بخش کشاورزی در این دنیایی که این همه دشمنی با ما هست باید خودکفا شویم و غذای خودمان را تأمین کنیم

15:59| نماینده موافق؛

حسینی: کمک کنیم کابینه وفاق ملی تشکیل شود

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ما دیگر با تکنیک و تاکتیک و سیاست قابل حل نیست، گفت: نیاز داریم دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم که نیازمند پذیرش اجتماعی است. شرط پذیرش اجتماعی هم وفاق ملی است.
سید شمس‌الدین حسینی ضمن استفاده از بخشی از وقت رئیس جمهور در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: اگر به این نکته توجه کنیم که انتخابات زودهنگام برگزار شده است، بخشی از کاستی اگر وجود داشته باشد، برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: من این توفیق را داشتم که برنامه ۱۹ وزیر پیشنهادی را بررسی کنم؛ همانطور که آقای پزشکیان روی برنامه هفتم توسعه تأکید کردند، وزراء هم بر همین مبنا برنامه خود را تنظیم کردند. اینکه بگوییم برنامه ندارند، محل تردید است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر رئیس جمهور و دولت موفق شوند همین احکام را اجرا کنند کافی است. ما نباید دوباره انتظار این را داشته باشیم که مسأله و موضوع جدید مطرح شود.

حسینی با بیان اینکه برنامه‌های رئیس جمهور را مطالعه کردم و دولت وفاق ملی نظر من را جلب کرد، خاطرنشان کرد: در شرایطی که بیماری‌های اقتصادی کشور مزمن شده و مسائل امنیتی کشور عمق پیدا کرده است، آیا جز با وفاق ملی می‌توان آنها را حل کرد؟

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ببینید چند نفر از وزرای معرفی‌شده اصولگرا هستند؟ ۳ نفر از دولت قبل است، ۲ نماینده حضور دارند، اگر اصلاح‌طلبان بگویند چرا اصولگرا در کابینه است و اصولگرایان بگویند چرا اصلاح‌طلب در کابینه است، چه وفاق ملی شکل می‌گیرد؟

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما باید گذشت کنیم و نگذاریم کسی از کشتی انقلاب پیاده شود؛ همه ما سوار این کشتی هستیم.

حسینی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ما دیگر با تکنیک و تاکتیک و سیاست قابل حل نیست، گفت: نیاز داریم دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم که نیازمند پذیرش اجتماعی است. شرط پذیرش اجتماعی هم وفاق ملی است.

وی گفت: اگر کسی پافشاری و بر اشتباهات گذشته خود پافشاری کرد، رأی ندهیم. اما اگر کسی آمد و گفت من می‌خواهم بر کشتی انقلاب سوار شوم و در آن کار کنم، چرا باید جلوی او را بگیریم؟ ۵ روز وقت داریم، باز هم ابهامات را کنار بگذاریم. کمک کنید کابینه وفاق ملی شکل بگیرد.

15:58| نماینده موافق؛

تاجگردون: برای ایران و ملتمان با دکتر پزشکیان همراهی کنید

نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که برای ایران و ملتمان با دکتر پزشکیان همراهی کنیم، گفت: امروز نقطه قوت پزشکیان را به عنوان نقطه ضعف او معرفی می‌کنند، می‌گویند پزشکیان برنامه ندارد، این را به فال نیک بگیرید که برنامه ۲ هزار صفحه‌ای ارائه نکرد.
غلامرضا تاجگردون عصر شنبه در دومین جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم ضمن استفاده از بخشی از وقت رئیس جمهور در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم تصریح کرد: امروز روز زیبایی بود، روزی که یکی از عزیزترین افراد نزدیک به رئیس‌جمهور در نقد او صحبت کرد و در انتها گفت که من به شخص رئیس‌جمهور اعتماد دارم.

وی افزود: زیباتر آن بود که کسی که تمام قد برای رای آوردن پزشکیان ایستاد، امروز در دفاع از پزشکیان صحبت کرد. امروز را قدر بدانید که روز انسانیت و بزرگی مجلس است، روزی که می‌توانیم وفاق را در صحبت نمایندگان ببینیم، شاید بر کسی خرده بگیریم اما در باب کلیات آنچه روح کابینه است می‌خواهیم صحبت کنیم.

تاجگردون با تاکید بر اینکه ایران امروز نیاز به کمک همه ما دارد و ما حق نداریم نفس‌های به تلاطم ایران را بیش از این آزار دهیم، ادامه داد: دشمنان ایران را هدف گرفته‌اند، نه پزشکیان و قالیباف و یا جلیلی را. نه با دعوای ما خوشحال می‌شوند و نه با شادی ما، آنها ایران ما را نمی‌خواهند و ما باید بجز این به چیزی نیاندیشیم.

نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: امروز نقطه قوت پزشکیان را به عنوان نقطه ضعف او معرفی می‌کنند، می‌گویید پزشکیان برنامه ندارد، این را به فال نیک بگیرید که نیامد بگوید ۲ هزار صفحه برنامه دارم. نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او ننامید؛ ما باید پاسخگوی درخواست پزشکیان باشیم چرا که ما برنامه را نوشتیم و ما آنرا تصویب کردیم.

وی افزود: پزشکیان با این کابینه آمده است خوب یا بد، برای ایران و ملتمان با او همراهی کنید.

15:50| رئیس جمهور صحن علنی مجلس شورای اسلامی را ترک کرد

رئیس‌جمهور که برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، دقایقی پیش صحن مجلس را ترک کرد.

«مسعود پزشکیان» که از صبح شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ به منظور دفاع از کابینه پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بود، دقایقی پیش از صحن علنی مجلس خارج شد.

فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، روز یکشنبه ۲۱ مردادماه به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام شد و بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم از امروز (۲۷ مرداد) به صورت ۲ شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مردادماه) ادامه دارد.

رئیس جمهور نیز برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی آمده بود و طبق آیین نامه برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود به مدت ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه فرصت داشت که این سخنرانی در دو نوبت صبح و عصر انجام شد.

15:45|نماینده موافق؛

روح الامینی: پزشکیان هنوز مستقر نشده، بحران تأمین ارز واردات دارو را حل کرد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته تأمین ارز واردات دارو از مجلس انرژی زیادی برد، اما دکتر پزشکیان هنوز مستقر نشده، این مشکل را به سود مردم برطرف کرد.

عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با کابینه پیشنهادی رئیس جمهور گفت: جناب آقای دکتر پزشکیان، فرزانه صادق دانشمند هستند وعده صادق آقای دکتر پزشکیان در مناظرات و در طول انتخابات، امروز محقق شده و ایشان تشکیل دولت وفاق ملی و اینکه آغازی نو بر حکمرانی و مشق سیاست بر کشور داشته باشد را عملا شروع کرده است بر خلاف همه پیش بینی ها در دولت های گذشته.

وی افزود: آقای پزشکیان به صراحت گفته است من دولت سوم کسی نیستم؛ دولت اول آقای پزشکیان حفظه الله، محقق شده است؛ این را باید قدر بدانیم و زمینه استمرار آن را فراهم کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در هفته گذشته، آقای پزشکیان در نشست دولت تأکید کرد که کابینه به این ۱۹ نفر ختم نخواهد شد مسأله اصلی، سیاست های کلی ابلاغی رهبر انقلاب و برنامه هفتم توسعه است ۱۷ صفحه برنامه دولت بارگذاری شده است اما کسی اینها را امروز نقد نکرده است.

روح الامینی اظهار کرد: از این که آقای دکتر پزشکیان عزمشان جزم است تا تغییر و تحول به نفع مردم را کلید بزنند، مثالی بزنم؛ در هفته گذشته رئیس‌جمهور هنوز مستقر نشده بود، با من تماس گرفت و ۱۰ دقیقه مشورت از من خواست در حوزه‌ای که احتمال می داد من در آن حوزه متخصص هستم، بلافاصله روز بعد آقای فرزین در بانک مرکزی جلسه گذاشت و آقای قائم پناه در خصوص تأمین ارز دارو دستور داد.

وی بیان کرد: آقای قالیباف اردیبهشت سال گذشتته ۴ وزیر را صدا کرد تا در زمینه تأمین ارز دارو و تجهیزات جلسه گذاشت و انرژی زیادی از مجلس برد؛ آقای دکتر پزشکیان در کمیسیون بهداشت محکم ایستاد تا مصوبه قانونی تخصیص یک درصد مالیات ارزش افزوده به ارز دارو را سازمان برنامه و بودجه اجرا کند؛ اما امسال هنوز تا مستقر نشده، پیگیر اجرای قانون به نفع مردم است و از بحران احتمالی چند ماه آینده پیشگیری کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: پزشکیان عزم خود را نشان داده، ادامه آن را نمایندگان باید همکاری کنند در تخصصی ترین حوزه ای که خود پزشکیان مجتهد است و وزیر بهداشت بوده، به وزیر پیشنهادی آقای پزشکیان اعتماد نکنیم؟ در حوزه ای که یک بانو را تعیین کرده و تمام مدارج را پله به پله بالا رفته و نه آسانسوری، اعتماد نکنیم؟

15:42|نماینده موافق؛
سخنگوی هیات رئیسه مجلس: رئیس جمهور تحت فشار سهم خواهان قرار نگرفت

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور تحت فشار سهم خواهان قرار نگرفت، گفت: اینکه رئیس جمهور زیر بار زورگویان و تمامیت خواهان و کسانی که به دنبال خالص‌سازی از نوع خودشان بودند، نرفت واقعا قابل دفاع است.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی عصر شنبه (۲۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی ضمن استفاده از بخشی از وقت رئیس جمهور در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: شعار رئیس جمهور انصاف بوده، انصاف یعنی قضاوت براساس درک شرایط موجود، ما در کشور با توجه به شرایطی که در آن به سر می‌بریم، نیازمند وفاق، همدلی، همسویی، هماهنگی و همکاری جدی هستیم

وی افزود: تلاش برای وفاق امر ممدوح است، اینکه رئیس جمهور تحت فشار برخی سهم‌خواهان قرار نگرفت و سعی کرد با دیدگاه خودشان کابینه هماهنگ در راستای وفاق تشکیل دهند یک امر ممدوح، سنجیده و قابل دفاعی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: من دیدم یک ستاد موازی تشکیل شده برای اینکه اجازه ندهند کلیات کابینه موفق شود. ستاد موازی بخش‌هایی هستند که دنبال پست، مقام و وزارت بودند حتی برخی از افرادی که در رده دوم و سوم مطرح بودند با برخی نمایندگان تماس گرفتند که به فلان وزیر رای بدهید ما گزینه بعدی هستیم.

حجت‌الاسلام سلیمی عنوان کرد: اینکه رئیس جمهور زیر بار زورگویان و تمامیت خواهان و کسانی که به دنبال خالص‌سازی از نوع خودشان بودند نرفت، واقعا قابل دفاع است.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند ما مشاور هستیم، مشاور به معنای این است که کمک فکری کند. اینکه برخی به‌دنبال این هستند که مطلب خود را تحمیل کنند، تحمیل با مشاوره کاملا متفاوت است

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: نکته سوم اینکه گفته می‌شود کابینه مشارکتی، این موضوع اولا جواب نقضی دارد و ثانیا جواب حلی دارد، جواب نقضی این است که در همه کابینه‌ها سلایق متفاوت بوده است. رئیس جمهور به عنوان فرمانده کابینه باید اینها را همسو و همراه کند

حجت‌الاسلام سلیمی تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهور هم گفتند، اکنون بحث کلیات مطرح است نه تک تک و مصدایق وزرا. براساس دفاع از کلیات به معنای رای به کل نیست و اختیار با نمایندگان است

وی اضافه کرد: ما باید صبر کنیم اول سخنان عزیزان را بشنویم و بعد تصمیم‌گیری کنیم. البته شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری فرمودند حتما مدنظر رئیس جمهور و مجلس است و رئیس جمهور امروز دوبار به صراحت به این مساله اشاره کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به بحث شایسته‌سالاری اظهار کرد: من توقع داشتم بحث شایسته‌سالار در سخنان مخالفین قانون کلیات و نه کل، چرا که کاملا با هم متفاوت است- مطرح شود. بحث شایسته‌سالاری مساله مهمی است و ما نباید از آن فاصله بگیریم. چرا وقتی که بحث شایسته‌سالاری مطرح می‌شود برخی برمی‌آشوبند

حجت‌الاسلام سلیمی ادامه داد: ممکن است متنی که رئیس جمهور دارند اشکالاتی داشته باشد اما روحیه‌ای که من در ایشان سراغ دارم طی ۱۶ سالی که در مجلس همکار بودیم ایشان به‌راحتی حرف حق را می‌پذیرند و ثانیا رویه متواضعانه ایشان می‌تواند کمک کننده باشد.

وی افزود: رئیس جمهور شعارهایی دادند و فرمودند من با این کابینه می‌توانم شعارها را عملیاتی کنم. مجددا تاکید می‌کنم کلیات و هماهنگی با کلیات به معنای کل نیست. این اختیار تک تک نمایندگان است امیدوارم خط مشی کلی کابینه که مورد تاکید رئیس جمهور است مدنظر تک تک نمایندگان قرار بگیرد و کابینه هر چه سریع‌تر مستقر شود.

14:39|آپزشکیان: کابینه را با مشورت و خرد جمعی معرفی کردیم

رئیس‌جمهور گفت: در تمام مراحل انتخاب وزرای پیشنهادی مشورت‌های لازم با افرادی که باید انجام می‌دادیم انجام شده است. مشورت‌ها در سطح بالا انجام شده و بدون مشورت اینجا نیامده‌ایم.
«مسعود پزشکیان» که برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در نوبت عصر مجلس شورای اسلامی حضور یافت، با بیان اینکه هر کس به طریقی دل ما می‌شکند، بیگانه جدا دوست جدا می‌شکند، بیگانه اگر می‌شکند حرفی نیست، من در عجبم دوست چرا می‌شکند، گفت:من تلاش نکردم عیب‌ها را بزرگ کنم تا بیگانگان بتوانند از آن سواستفاده کنند.
وی افزود: امکان ندارد که دروغ گفته باشم، یا به حرفم پایبند نباشم. در طول دوران نمایندگی و زندگی‌ام از بی‌عدالتی نگران بودم و از قومیت‌ها دفاع کرده‌ام. هنگامی که کسی جرات نداشت، از این حرف‌ها بزند، من از این حرف‌ها زدم چرا که به آن باور داشتم.

رئیس جمهور تاکید کرد: در گفت‌وگوهای انتخاباتی تاکید کردم که به حق و عدالت باور دارم و برای حق و عدالت به اصلاحات معتقد هستم. (جزییات بیشتر)

14:14|آغاز دومین جلسه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی در مجلس

دومین جلسه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم با حضور ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

دومین جلسه علنی بررسی برنامه‌ها و اهداف وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، عصر امروز شنبه (۲۷ مردادماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و حضور ۲۰۸ نماینده دقایقی قبل آغاز شد.

در جلسه نوبت صبح، دکتر مسعود پزشکیان به مدت ۵۷ دقیقه درباره کلیت برنامه دولت خود سخنرانی کرد و در ادامه ۸ نفر نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف، هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه در خصوص کلیت ترکیب پیشنهادی وزرا دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

قرار است در نوبت عصر سوابق و برنامه‌های «علیرضا کاظمی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بررسی شود و در صورت باقی ماندن زمان کافی بررسی برنامه‌های «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در ادامه سخنگوی کمیسیون‌های تخصصی گزارشی از برنامه های مطرح شده از سوی وزرای پیشنهادی مربوط به کمیسیون خود ارائه می‌کنند. سپس ۲ نماینده مخالف و ۲ نماینده موافق (هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه) درباره هر وزیر پیشنهادی صحبت خواهند کرد.

پس از آن، وزیر پیشنهادی مربوطه یا رئیس جمهور فرصت دارند تا از برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع کنند.

همچنین سخنرانی وزرای پیشنهادی برای دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود طبق حروف الفبا انجام می‌شود.

12:30|جلسه علنی مجلس پایان یافت/ ساعت ۱۴؛ ادامه بررسی برنامه دولت

جلسه علنی نوبت صبح مجلس پایان یافت و ادامه بررسی خط مشی، اصول کلی و برنامه پیشنهادی دولت چهاردهم به عصر امروز موکول شد.

دقایقی پیش محمدباقر قالیباف، پایان جلسه علنی نوبت صبح مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد و گفت: جلسه علنی نوبت عصر ساعت ۱۴ و برای ادامه بررسی برنامه‌های دولت چهاردهم تشکیل می‌شود.

گفتنی است، از صبح امروز بررسی خط مشی، اصول کلی و برنامه دولت چهاردهم در دستورکار صحن مجلس قرار گرفت. رئیس جمهور در دفاع از برنامه خود سخنرانی کرد و سپس نمایندگان مخالف و موافق اظهارنظر کردند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه درباره برنامه‌های دولت اظهارنظر می‌کنند که از این تعداد یک نماینده موافق و یک نماینده مخالف باقی مانده است که در جلسه نوبت عصر صحبت خواهند کرد.

سپس مجدداً رئیس‌جمهور از مدت باقی مانده وقتش استفاده کرده و از کابینه خود دفاع خواهد کرد.

بعد از پایان بررسی برنامه دولت چهاردهم، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها می‌شود که اولین بررسی صلاحیت مربوط به علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

12:10|نماینده موافق؛

نماینده مردم ساری: دولت «وفاق ملی» دولت قومیت‌ها نیست

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس گفت: دولت وفاق ملی دولت قومیت ها نیست بلکه دولت وفاق مدیریتی برای رسیدن به اهداف قومیت ها و ملت ایران است.

علی بابایی کارنامی در موافقت با برنامه‌های پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهار داشت: یاد و خاطره شهید رییسی و شهید سلیمانی را گرامی می‌داریم که بسیاری از شاخص‌های کشور را ارتقا دادند تا جایی که حضرت آقا فرمودند دلم برای رییسی سوخت و بسیاری از منتقدان با بی انصافی به ایشان تاختند.

وی ادامه داد: دولت وفاق ملی دولت قومیت‌ها نیست بلکه دولت وفاق مدیریتی برای رسیدن به اهداف قومیت‌ها و ملت ایران است. کدام رییس جمهور صادقانه برنامه‌های دولت قبل را تایید می‌کند. پزشکیان این راه را صادقانه ادامه داد.

11:59|با رأی نمایندگان؛ جلسات مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دو شیفته شد

نمایندگان موافقت کردند که جلسات هفته جاری مجلس شورای اسلامی تا روز چهارشنبه و تا پایان جلسات رأی اعتماد، در دو شیفت صبح و عصر استمرار داشته باشد.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان موافقت کردند که جلسات هفته جاری مجلس شورای اسلامی تا روز چهارشنبه و تا پایان جلسات رأی اعتماد، در دو شیفت صبح و عصر استمرار داشته باشد.

11:37|نماینده موافق؛

خدادادی: وزرای پیشنهادی بر اساس توان کارشناسی انتخاب شده‌اند

نماینده مردم ملکان در مجلس گفت: وزرای پیشنهادی رئیس جمهور بر اساس توان کارشناسی گزینش شده‌اند و این موضوع امیدوارکننده است.

زهرا خدادادی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با اصول کلی برنامه دولت گفت: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که وحدت کلمه باید مبنای عمل همه کارگزاران نظام باشد و این موضوع را همواره مورد تاکید قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: دولت پزشکیان پرچم وفاق ملی را بلند کرده است و بعد از اعلام رسمی اسامی وزرای پیشنهادی به مجلس اولین چیزی که برایم تداعی شد، تحقق شعار رئیس جمهور یعنی توجه به وحدت و وفاق ملی و توجه به جناح‌های مختلف بود.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های بارز کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، تعهد رئیس جمهور به تقدم عنصر کارشناسی است. البته بعد از معرفی اعضای کابینه برخی از افراد با عینک سیاسی به موضوع نگاه کردند و گفتند که چرا برخی از وزارتخانه‌ها، از اردوگاه مقابل انتخاب شده است.

خدادادی تاکید کرد: بجز عنصر وفاق ملی و متکثر سیاسی، عنصر کارشناسی هم در اعضای کابینه پیشنهادی کاملاً برجسته است. وزرای پیشنهادی رئیس جمهور بر اساس توان کارشناسی گزینش شده‌اند و این موضوع بسیار امیدوار کننده و نشان دهنده تعهد رئیس جمهور به وعده‌های انتخاباتی خود است.

وی با اشاره به معرفی یک خانم برای تصدی وزارت راه و شهرسازی گفت: این موضوع امیدهای جدیدی را در جامعه نخبگانی و جامعه زنان ایجاد کرده است.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: از اردیبهشت سال جاری که آن حادثه برای شهید رئیسی اتفاق افتاد، علیرغم تلاش زیادی که سرپرست ریاست جمهوری و وزرای دولت سیزدهم انجام دادند اما بسیاری از دستگاه‌ها اعلان با وقفه در فعالیت خود مواجه هستند و کشور نیازمند تعیین سریع اعضای کابینه است و نباید بلاتکلیف بماند.

11:35|نماینده موافق؛

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه : همراهی مجلس و دولت موثرترین راه است

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه وفاق ملی دریابیدف افزود: همراهی مجلس و دولت موثرترین راه است.

شاهرخ رامین در موافقت کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: نقطه مشترک برای رأی به وزرا تعهد به جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: راه ایجاد وفاق تفکیک مردم به مذاهب و جنسیت نیست.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه وفاق ملی را دریابید، افزود: همراهی مجلس و دولت مؤثرترین راه است.

رامین ادامه داد: در دوره تاریخی قرار داریم که سایه جنگ در جای جای دنیا خود نمایی می‌کند و مقاومت در اوج مظلومیت بر حقانیت خود پافشاری می‌کند. ایران اسلامی برای رهبری مقاومت بیش از هر زمان دیگر نیازمند نمایش یکپارچگی حاکمیت و ملت می‌باشد.

وی ادامه داد: مردم از ما انتظار دارند دغدغه‌های آنها را اولویت قرار دهیم و مشکلات آنها را فراموش نکنیم.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس تصریح کرد: از رییس جمهور خواهش می‌کنم طبق عهدی که با مردم و نمایندگان مردم هستید با علم بیر اینکه برای عبور از گردنه‌های موجود و پیش رو همه گروههای سیاسی با همه توان به میدان کار و تلاش بیایند در پیشنهاد وزرا ترکیبی مبتنی بر وفاق را رعایت نمودید.

رامین بیان کرد: در جلسات کمیسیون همه وزرای پیشنهادی بر اعتقاد راسخ به ولایت مطلقه فقیه پای فشردند. قطعاً راه ایجاد وفاق تفکیک مردم به مذاهب و اقوام و جنسیت نیست. گویی سهم خواهی آشکار آن هم در ابتدای راه و در روز روشن و پشت تریبون مجلس در محضر ملتی دردمند زشتی خود را از دست داده است.

وی گفت: با تاکید بر لزوم دلجویی از همه اقوام وکروه های فکری همگان را به پرهیز از تفرقه افکنی و اصرار به تفکیک مردم به صف‌های دروغین دعوت می‌کنم.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه نوبت مجلس در شکل گیری کابینه وفاق ملی است، افزود: کابینه معرفی شده نشانگر تعهد بالای رییس جمهور به تحقق این استراتزی مهم است.

وی بیان کرد: اجرای نامناسب چشم انداز، اسناد و سیاست‌های کلان نظام را از دلایل عدم تحقق اهداف و شکلات کشور می دانم. سیاست‌ها و اسناد کلان نظام را جراغ راه دولت وفاق ملی می دانم. رفاه طبقات پایین در کوتاه مدت، اصلاح نظام یارانه‌ها، اهداف معیشتی در برنامه هفتم توسعه، ایجاد اشتغال، عدالت در نظام مالیاتی، توجه به مناطق محروم همگی از بندهای دولت پزشکیان است.

رامین گفت: در برنامه‌های دولت چهاردهم ارتباطات مناسبات و سازنده با دنیا، رفع یا کاهش تحریم‌ها، افزایش سرمایه گذاری خارجی برای تحقق رشد اقتصادی و اجرای قوانین به جای ایجاد قوانین جدید قرار دارد.

11:24|نماینده مخالف؛

ایزدخواه نماینده تهران: باید در مسیر مردمی سازی اقتصاد حرکت کنیم

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: مردمی سازی اقتصاد شعار نیست بلکه یک راهبرد اساسی و قطعی و راهگشاست.

«روح الله ایزدخواه» نماینده مخالف کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهار داشت: نگاه مرحوم شهید رئیسی مردمی سازی اقتصاد بود اما دولت او اخیراً به این موضوع رسیده بود و شورای اقتصاد مردمی تشکیل دادند. آقای پزشکیان شما از روز اول این کار را انجام دهید.

وی ادامه داد: مردمی سازی اقتصاد شعار نیست بلکه یک راهبرد اساسی و قطعی و راهگشاست.

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: تبعیض‌ها را به نفع مردم بشکنید و منابع قفل شده تولید در کشور را به نفع مردم احیا کنید و دست تولید کننده را باز بکنید و دست دلال و قاچاقچی را ببندید و شرکت‌های شبه دولتی را یک بار برای همیشه مهار کنید، در این صورت اقتصاد به سمت اصلاح حرکت خواهد کرد.

ایزدخواه با اشاره به مسئله جوان گرایی، افزود: متأسفانه در فضای مدیریتی کشور به آن توجهی نمی‌شود لذا امیدواریم در برنامه‌ها به این مهم توجه شود.

10:50| قالیباف در صحن مجلس:

نباید حرف‌هایی بزنیم که منجر به دوقطبی‌های جعلی در کشور شود

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید از تریبون ملی و مجلس شورای اسلامی حرف‌هایی در دفاع از یک قوم، مذهب یا سلیقه سیاسی بزنیم و باعث دوقطبی‌های جعلی در کشور شویم.

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس و انتقاد وی از عدم به کارگیری جامعه اهل سنت در کابینه چهاردهم، گفت: بنده اخیراً در صحن مجلس یک نطق داشتم و یکی از موضوعاتی که مطرح کردم درباره ادیان، مذاهب و سلایق سیاسی بود.

وی بیان کرد: بنده به صراحت گفتم که ما اگر کنار هم قرار گیریم، ایران قوی خواهیم داشت و این باور ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید از تریبون ملی و مجلس شورای اسلامی حرف‌هایی در دفاع از یک قوم، مذهب یا سلیقه سیاسی بزنیم و باعث دوقطبی‌های جعلی در کشور شویم.

10:48|نماینده موافق؛

محمودی: از دولت چهاردهم حمایت می کنیم
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به صورت کامل از دولت چهاردهم حمایت خواهیم کرد.

سید مرتضی محمودی نماینده موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهار داشت: حمایت کامل از دولت چهاردهم را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر در مواردی مخالفت می‌کنیم نقد سازنده داریم و نکاتی را عرض می‌کنیم که شاید در مسیر شکل‌گیری دولت کمک کند.

نماینده مردم تهران گفت: موفقیت این دولت موفقیت همه ما و نظام جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است.

( تکمیل می شود)

10:45|نماینده موافق؛

میبدی: نظام سلامت پاشنه آشیل دولت چهاردهم است

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس گفت: نظام سلامت پاشنه آشیل دولت چهاردهم است.
سید «جلیل میرمحمد میبدی» در موافقت کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: پزشکیان بسیاری از دغدغه‌هایی که شما دارید در برنامه دیده شده است.

وی ادامه داد: دولت وفاق ملی به معنای سهم خواهی نیست. دولت فقط وزرا نیستند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس افزود: ان‌شاءالله با قولی که پزشکیان دادند، حتماً از همه ظرفیت‌های نظام استفاده خواهد شد.

وی گفت: نظام سلامت پاشنه آشیل دولت چهاردهم است.

(خبر تکمیل می شود)

10:40|نماینده مخالف؛

عثمانی: ترکیب کابینه نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست

عثمانی گفت: مردم به تغییر رأی دادند، اما ترکیب کابینه شما نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست. دولت اشتراکی ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت و جمع اضداد، وفاق ملی را محقق نخواهد کرد.

محمدقسیم عثمانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه کلی دولت چهاردهم، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور! شما گفتمانی را در زمان انتخابات به کار بردید که باعث احیای اعتماد عمومی شدید و به انتظارات و توقعات عمومی پاسخ دادید.

وی بیان کرد: آقای پزشکیان! مردم به تغییر رأی دادند، اما ترکیب کابینه شما نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست. دولت اشتراکی ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت و جمع اضداد، وفاق ملی را محقق نخواهد کرد.

نماینده نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور! شما قرار بود صدای بی صدایان و افراد ناامید باشید و آنان را به مسیر امیدواری بازگردانید و از روش‌های غلط گذشته انتقاد کردید و آمدید که منشأ اصلاح شوید و از جوانگرایی و از جفا به جامعه اهل سنت سخن گفتید و از تغییر و اصلاح سخن راندید. شما از حقوق نادیده گرفته شده زنان و بانوان کشور سخن گفتید.

عثمانی ادامه داد: در کل جامعه بزرگ زنان، فقط به یک شیرزن میدان دادید و در جامعه اهل سنت به هیچ اهل سنتی اعتماد نکردید، این در حالی است که شما برای تغییر آمده بودید. ما به شما امید داشتیم و فکر می‌کردیم طلسم عدم اعتماد به جامعه اهل سنت را خواهید شکست و به رویه مقام معظم رهبری که فرمانده یکی از بخش‌های نظامی کشور را به یک کرد اهل سنت داده‌اند، عمل خواهید کرد اما اینگونه نبودید.

وی ادامه داد: آیا با نادیده گرفتن جمعیت ۱۵ میلیون نفری اهل سنت کشور و حذف آنها از دایره انتخاب کابینه، می‌توان شعار وفاق ملی را عملیاتی کرد؟ وفاق ملی منهای ما؟ وفاق ملی منهای کردها و بلوچ‌ها و ترکمن‌ها؟ مگر می‌شود؟

عثمانی اظهار کرد: شما به مخالفان خود میدان و سهم و وزارتخانه دادید، اما به ۱۵ میلیون نفر اهل سنت کشور صندلی نظارت که هیچ، بلکه یک چهارپایه معاونت هم نسپردید و حال می‌گوئید دولت وفاق ملی؟

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کسانی که الان با صحبت‌های بنده مخالفت می‌کنند، کسانی بودند که به شما رأی ندادند. آقای رئیس جمهور شما از انتظارات فروخورده ما پرده برداشتید و خودتان سخنگوی جامعه اهل سنت شدید و انتظارات مردم را به عرش رساندید، اما تا بر صندلی ریاست نشستید، دور و بری‌های شما اجازه ندادند که به یاد آورید که چه قول‌هایی به مردم داده‌اید.

عثمانی گفت: الان اختیار در دست شماست و نمی‌توانید از روز اول بگویید که نگذاشتند و اگر دیگران بد عمل کردند، این گوی و میدان و این میدان را مردم ما برای شما فراهم کردند. جنابعالی درست عمل کنید و اهل سنت و بانوان را به حساب بیاورید.

وی افزود: مردم امروز می‌گویند که در انتخابات سر ما کلاه گذاشتند و از دردهایمان گفتیم و تصور می‌کردیم که با ما همدرد هستید، اما بعد از انتخابات همه دردهای ما را فراموش کردید. آقای رئیس جمهور قرار بود دولت شما دولت همه مردم و همه اقوام و مذاهب و دولت بی‌صدایان باشد؛ پاسخ دهید که چرا از بین نخبگان اهل سنت به هیچ کسی توجه نکردید و اگر به وعده‌های خود درباره اهل سنت توجه نکنید، سرمایه اجتماعی بزرگی را از دست خواهید داد و اگر این اعتماد عمومی آسیب ببیند، مردم شما را در بحران‌های سیاسی و اجتماعی همراهی نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: آقای پزشکیان! شما ناچارید جراحی اقتصادی انجام دهید و در این جراحی‌ها، به همراهی و همکاری مردم نیازمند هستید اما کاری کردید که این سرمایه اجتماعی در همان روزهای اول ناامید شود. آقای پزشکیان برای جلوگیری از این خسارت بزرگ و پاسخ به اعتماد مردم، ما همچنان به شخص شما نه دور وبری‌های شما اعتماد داریم و در ترمیم کابینه و در لایه‌های دوم دولت انتظار آن است که جواب نخبگان اهل سنت را دهید و به جایگاه آنان اهمیت دهید.

عثمانی متذکر شد: آقای پزشکیان! شما قبل از انتخابات مدام از نخبگان اهل سنت و بلوچ گفتید، اما همه آنها را حذف کردید یا بهتر بگویم حذف کردند. در بین جامعه اهل سنت حتی یک نفر هم در حد اعضای کابینه شما نبوده است و آیا این توهین به جامعه اهل سنت نیست؟

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: شما در کرمانشاه به شرافت خود سوگند خوردید و گردن خود را گرو گذاشتید، اما من و حسین‌زاده‌ها (نماینده مجلس) آبروی خود را گرو گذاشتیم و الان در فضای مجازی مانند توپ فوتبال ما را لگدمال می‌کنند و کک شما هم نمی‌گزد.

10:30| نماینده موافق؛

نماینده ورزقان: پزشکیان با تشکیل دولت «وفاق ملی» هزینه سنگینی پرداخت کرده است

نماینده ورزقان در مجلس گفت:پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و با معرفی این کابینه هزینه سنگینی را پرداخت کرده است.
«رضا علیزاده» نماینده ورزقان در مجلس در موافقت با برنامه های پیشنهادی دولت چهاردهم، با اظهار داشت: صداقت، شهامت، پاکدستی، وفای به عهد اقای پزشکیان را در جریانید لذا مردم هم در انتخابات به او رای دادند و ما هم افتخار میکنیم امروز در خدمت رییس جمهور پاکدست هستیم.

وی درخصوص موافقت با برنامه‌های دکتر پزشکیان به چند مورد اشاره کرد و گفت: دلیل عمده موافقت من تشکیل دولت وفاق ملی است، اتفاقی که بعد از چند دهه در کشور رخ می‌دهد و ما باید قدردان این حرکت باشیم.

نماینده مردم ورزقان در مجلس ادامه داد: چند دهه است که هیچکس نخواسته زیر بار این اقدام برود و هزینه آن را پرداخت کند اما دکتر پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و معرفی این کابینه، هزینه سنگینی را پرداخت کرده و پرداخت هم می‌کند.

علیزاده عنوان کرد: اگر مجلس دنبال این بود که وفاق ملی در کشور اتفاق بیفتد، بنابراین اکنون باید همراهی کند ما به بهانه‌های کوچک نباید در راستای تشکیل دولت وفاق ملی سنگ اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: بدنه جامعه ما امروز باید فشار روانی را از روی دولت بردارد. من متوجه هستم که آقای رئیس جمهور اکنون در چه شرایطی تحت فشار قرار دارد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس بیان کرد: مخالفی که قبل از من صحبت کرد مواردی را اشاره کرد. این فشار در حوزه‌های مختلف بر دوش دکتر پزشکیان سنگینی می‌کند. من از عموم جامعه می‌خواهم انصاف به خرج بدهند.

مملکت را سلیقه‌ای نمی‌توان اداره کرد

علیزاده خاطرنشان کرد: از نکات مهم برنامه‌های دکتر پزشکیان تاکید ایشان بر رعایت قانون است. همانطور که در صحبت‌هایشان در زمان انتخابات هم تاکید داشتند اکنون هم با انتخاب وزرای پیشنهادی تاکید می‌کنند که باید میثاق ما قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه باشد.

وی گفت: این بسیار مهم است اتفاقی که در کشور می‌افتد می‌تواند بعد از چند دهه وضعیت کشور را سر و سامان بدهد، سلیقه‌ای که نمی‌توان مملکت را اداره کرد.

علیزاده یادآور شد: تاکید دکتر پزشکیان بر گشایش‌های بین‌المللی با رعایت عزت، حکمت و مصلحت اقدام بسیار خوب و درستی است که امید است اتفاق بیفتد و ما شاهد برون رفت از بن‌بست فعلی باشیم که در اقتصاد ما رخ داده است.

وی افزود: در برنامه‌های آقای پزشکیان بر مواردی از جمله مبارزه با فساد، عدالت محوری، هوشمندسازی دولت، سیاست‌گذاری مبنی بر اطلاعات و روش‌های علمی و کارشناسی، اولویت دادن به منافع مردم در مقابل جناحی و گروهی رفتار کردن، استفاده از کارشناسان توانمند بدون توجه به دیدگاه سیاسی آنها تاکید شده است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس اظهار کرد: همچنین تاکید ایشان بر توانمندسازی مردم جامعه، تاکید بر بهینه‌سازی مصرف انرژی است که اکنون در این خصوص با بحران مواجه هستیم بر روی این مساله چندان اندیشیده و تدبیر نشده است و اگر اکنون بر این مساله تدبیر نکنیم شاید تا سه، چهار سال آینده شدیدترین بحران را در حوزه ناترازی‌های انرژی به ویژه گاز داشته باشیم. رئیس جمهور در تمام برنامه‌های خود بر بهینه سازی و فکری برای این ناترازی تاکید دارد.

علیزاده با اشاره به جلوگیری از مهاجرت نخبگان با صدور خدمات فنی مهندسی افزود: همه برنامه‌های دکتر پزشکیان حول این محور است که ما از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم. تاکید وی همواره بر کارآمدسازی دولت، توانمندسازی توده‌های مردم و نهایتاً تشکیل دولت وفاق ملی و ایجاد وفاق و اجماع همگانی در جامعه است و باعث شده بنده امروز به عنوان موافق کلیات برنامه‌های دولت چهاردهم در خدمتتان باشم اما این دلیل نمی‌شود که ما در جزئیات و در مواردی در حوزه وزرای پیشنهادی حرفی نداشته باشیم.
وی ادامه داد: جای بحث و انتقاد هم وجود دارد اما بیایید و کلیات را پشتیبانی کنیم و در سطح جامعه علامت مثبت بدهیم که ما هم به دنبال تشکیل دولت وفاق ملی هستیم و ان شاالله با این اقدام باعث توفیقات هر چه بیشتر و روزافزون برای دولت دکتر پزشکیان خواهیم شد و برای ایشان از خداوند منان پیروزی و توفیقات روزافزون آرزومندم.

10:13|نماینده موافق؛

متفکر آزاد: رئیس جمهور سلایق مختلف را در معرفی کابینه دیده است

نماینده موافق با برنامه‌های دولت چهاردهم در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بیان کرد: رئیس جمهور سلایق مختلف را در معرفی کابینه دیده است.
روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو به عنوان نماینده موافق نسبت به برنامه‌های دولت چهاردهم که رئیس جمهور در صحن علنی بخش‌هایی از برنامه دولت را قرائت کرد، بیان کرد: سلایق مختلف در جایگاه‌های متعدد متکثر حکمرانی نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی مستقر و مستحکم است آنهایی که تبلیغ می‌کنند نظام همیشه بر یک سلیقه در اداره کشور می‌چرخد، نشان می‌دهد این‌طور نیست.

وی افزود: با اشاره به اینکه در دوره‌های مختلف رؤسای جمهور با رویکردهای مدیریت داشتند، افزود: خطوط کلی نظام محکم، مستقر و پابرجا است است. در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی؛ و درمان، اقتصاد، سیاست خارجی و همه این مواردی که شاهد هستیم. آقای رئیس جمهور برنامه‌هایی را ارائه کردند که من بخشی از حرف‌هایم در رابطه با نکات این برنامه است.

متفکر آزاد گفت: همه ما به قاعده عقلانیت در حکمرانی ملتزم هستیم. علاوه بر سلایق سیاسی کارآمدی برای مردم موضوعیت دارد. لذا موفقیت رئیس جمهور و دولت که از مجلس رأی خواهد گرفت. موفقیت نظام جمهوری اسلامی، حتماً در این راستا ما کمک حال دولت خواهیم بود.

این نماینده موافق برنامه‌های دولت خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در معرفی کابینه، سلایق مختلف رو دیده است و این را مشاهده کردیم که او به این شعار خود که وفاق ملی بود عمل کرده است به من نوبه خودم از او تشکر می‌کنم و فهم حکمرانی مجلس ایجاب می‌کند که متوجه این موضوع باشد و پالس مثبت به او دهد.

10:08|نماینده موافق؛

نماینده فیروزآباد: پزشکیان به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیر حذفی است

نماینده موافق با برنامه‌های اعلامی دولت در مجلس گفت: پزشکیان به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیر حذفی است.

محمد مهدی فروردین نماینده فیروزآباد به عنوان نماینده موافق با برنامه‌های اعلامی دولت توسط مسعود پزشکیان در صحن علنی مجلس و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی، اظهار کرد: خیلی خوشبختم امروز از برنامه‌های رئیس جمهوری به عنوان موافق دفاع می‌کنم که به فرمایش مقام معظم رهبری شخصیتی فاضل و مردمی جناب آقای پزشکیان است. عنصر تعاملی ما نباید حذف باشد بایستی به سوی جذب رفت.

وی با بیان اینکه برخورد حذفی با نزاع سیاسی مداوم، سبب امنیتی شدن و خشونت سیاسی و ناکارآمدی می‌شود، تصریح کرد: دکتر پزشکیان با شعار با هم دعوا نکنیم و کنار هم باشیم که آن را درعمل هم نشان داد بر صندلی ریاست جمهوری نشسته است. برهمین اساس باید ضمن وجوه نظارتی مجلس یاری گر او باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور با نحوه انتخاب کابینه خود نشان داد که به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیرحذفی است، گفت: او می‌خواهد سیاست در آغاز راهی قرار گیرد که بتوان سیاست ورزی را بر اساس خرد و خیر جمعی انجام داد نه اینکه طبق حذف دیگری و انحصار گری جمعی در قدرت به سرانجام برسد.

وزرای پیشنهادی تلفیقی از گروه‌های سیاسی مختلف با استعداد است

فروردین با تاکید بر اینکه وزرای پیشنهادی رئیس جمهور تلفیقی از گروه‌های سیاسی مختلف و بهره گیری از تمام استعدادها است، افزود: رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند که موفقیت رئیس جمهور موفقیت کشور است و مجلس با عنایت به شرایط خطیر موجود می تواند تکمیل کننده وفاق مدنظر رئیس جمهور باشد و مسئولیت دارد چنین راهبردی را توسعه دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس با رای اعتماد خود باید بخشی از فرآیند کاهش منازعات سیاسی، تقویت انسجام اجتماعی و همراهی با رویکرد توافق سازی ریاست جمهور را با هدف تحقق خیرجمعی و مصالح عمومی ایرانیان محقق کند.

وی با بیان اینکه مجلس، دولت، قوه قضاییه و تمام نظام سیاسی کشور در یک کشتی نشسته اند، تصریح کرد: جدایی نظام از دولت، توهمی بیش نیست و این کشتی باید درد ملت ایران را حل کند و بتواند بار شرایط زندگی بهتر را برای مردم تحت فشار اقتصادی و تحریم، به دوش کشد.

نماینده مردم فراشبند و کارزین در مجلس یادآور شد: درباره برنامه‌های فردی صحبت می‌کنیم که در طول دوران نمایندگی که توفیق همراهی با این شخصیت دانشمند را داشتیم، جز صداقت از وی چیز دیگری ندیدم. امروز زمان آن رسیده با توجه به اعتقاد و باورهای قلبی به محرومان که در شعارهای عملی رئیس جمهور بود از این شخصیت دانشمند حمایت کنیم.

رئیس جمهور با شعار وفاق ملی، انبوه انتقادات را به جان خرید

فروردین ادامه داد: رئیس جمهور با شعار توافق سازی و وفاق ملی، وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد و حتی انبوه انتقادات را به جان خرید و حال مجلس در موقعیتی است که باید در یک تعامل سازنده در چهارچوب وظایف نظارتی خود رای اعتماد دهد.

وی خاطرنشان کرد: امید است دولت وفاق ملی پس از رای اعتماد از مجلس، پیگیری مصالح عمومی را با توجه به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب و طبق اسناد بالادستی نظام سرلوحه کار خود قرار دهد و مشکلات معیشتی و اقتصاد کشور را حل کند.

09:35 |نماینده مخالف؛

حاجی دلیگانی: رئیس جمهور برنامه خود در مورد چندنرخی بودن ارز را اعلام کند

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: انتظار داشتیم دیدگاه‌هایتان را راجع به مسائلی از جمله چند نرخی بودن ارز را اعلام کنید تا بدانیم قرار است چه اتفاقی در این کشور بیفتند.

«حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده مخالف برنامه وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن مجلس، با بیان اینکه از نقد منصفانه استقبال می‌کنم، اظهار داشت: آقای رئیس جمهور بیشتر وزرای جنابعالی رأی اعتماد را خواهند گرفت اما انتظار داشتیم دیدگاه‌هایتان را راجع به مسائلی از جمله چند نرخی بودن ارز را اعلام کنید تا بدانیم قرار است چه اتفاقی در این کشور بیافتند.

حاجی دلیگانی در مورد مسئله و موانع موجود در تولید، گفت: به وزیر فعلی نیرو گفتیم که همه حرفهای شما صحیح است اما وقتی یک تولیدکننده در طول هفته دوروز برق شأن قطع می‌شود می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟

وی با طرح این سوال که چرا امروز جوانان ۴۰ ساله در کشور نتوانسته اند ازدواج کنند، خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: این مسئله بخاطر بیکاری جوانان است که مطابق قانون اساسی شغل باید متناسب با شئونات افراد باشد. ما چه کرده ایم و می‌خواهیم با این مشکل چه کاری انجام دهیم؟

حاجی دلیگانی خطاب به رئیس جمهور در مورد عدالت مالیاتی، اظهار کرد: عدالت مالیاتی چه دیدگاهی دارید؟ راهکارتان چیست؟

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با اشاره به حضور اتباع بیگانه در کشور، گفت: یکی از مسائلی که برای ملت ایران مهم است بحث اتباع است. چندین میلیون اتباع در کشور داریم که همین تعداد مصرف آب زیادی دارند. چرا حقابه ایران از هیرمند داده نمی‌شود؟

وی تصریح کرد: باید اول برای افرادی که کشور برای آنهاست اولویت قائل شویم.در مدارس دانش آموزان افغانستانی را ثبت نام می‌کنند اما دانش آموز ایرانی را ثبت نام نمی‌کنند! آیای این درست است؟

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس بیان کرد: آیا باید سند بنیادین وزارت اموزش و پرورش اجرایی شود یا خیر؟ آیا باید خروجی این سند نسلی در تراز انقلاب اسلامی باشد یا خیر؟

وی یادآور شد: آقای رییس جمهور در بسیاری از بیمارستان‌ها پزشک نداریم. چرا باید اینگونه باشد.

حاجی دلیگانی در پایان خطاب به رئیس جمهور گفت: دیدگاه شما در مورد خام فروشی چیست؟

09:30 | نوروزی در اخطار قانون اساسی: برنامه رئیس جمهور به مجلس باید روشن و شفاف باشد

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس گفت: انتظار داشتیم رئیس جمهور در جلسه علنی ا مروز برنامه و نقشه راه خود برای رسیدگی به استان های کم برخوردار را ارائه می داد.

رحمت الله نوروزی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی اظهار کرد: رئیس جمهور بارها بر ضرورت اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه تاکید کرده است و بر این اساس انتظار داشتیم که امروز برنامه روشنی درباره نحوه عملیاتی شدن برنامه هفتم توسعه ارائه کند.

وی بیان کرد: برنامه ارائه شده از سوی رئیس جمهور بسیار ارزشمند بود اما ما تصویر روشنی به دست نیاوردیم و انتظار داشتیم وی شفاف‌تر درباره مشی و برنامه کلی دولت سخن بگوید.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان گلستان جزو چهار استان آخر در سرانه است و انتظار داشتیم رئیس جمهور نقشه راه روشنی برای رسیدگی به استان‌های کم برخوردار در جلسه علنی امروز مجلس ارائه می‌داد.

08:20 |آغاز سخنرانی رییس جمهور

پزشکیان: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده دولت وفاق ملی است
رئیس جمهور در صحن علنی مجلس: دولت وفاق ملی دولت همه مردم ایران است و التزام به رعایت قانون اساسی و حقوق همه مردم ایران و تحقق برنامه هفتم توسعه دارد.

پزشکیان
دکتر مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزرای پیشنهادی خود گفت: به دنبال سوگندی که یاد کردم، فرصتی است تا به شرایط خطیر و دشوار موجود نسبت به زندگی مردم آگاه شویم؛ امروز فرصتی برای شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر است.

وی ادامه داد: فرصت اصلاح و تغییر رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران های پیچیده پیش رو، فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران؛ فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت بین حکومت و جامعه و درون جامعه است.

دکتر پزشکیان افزود: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است همانگونه که در روزهای تحلیف گفتم، دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می داند؛ دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر منفعت دیگری است.

رئیس جمهور گفت: التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا و ارکان نظام خواهد بود، آنچه امروز در روند همکاری میان دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز می شود، آزمون عرصه این همگرایی و همکاری است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب به صراحت اعلام کردند که توفیق دولت، موفقیت نظام است. چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدیدها و مخاطرات برای کشور و کاستن از رنج‌ها معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان قشرهای مختلف مردم.

رئیس جمهور افزود: چاره کار فهم مشترک این وضعیت و اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای پاسخگویی به خواسته مردم است، اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود،‌ سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایه‌هاست.

دکتر پزشکیان ادامه داد: کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بی‌عدالتی و ناترازی در بخش‌های قالب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در بر گرفته است.

وی افزود: مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویه‌‎های جاری قادر به حل مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند، ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند و بی میلی آنان برای مشارکت در انتخابات نشانه‌ای از دلسردی‌هاست.

وی تصریح کرد: همچنان مردم ما نشان دادند که به کشورشان علاقه دارند و اگر رویه اثربخشی برای حل مشکلات به کار گرفته شود با تمام وجود در صحنه حاضر خواهند شد.

رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم است

رئیس جمهور افزود: رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم، صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، توسعه زیرساخت‌ها، تحصیل و تامین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی است.

وی تاکید کرد: برقراری و تنظیم مناسبات بین‌المللی با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت، اقتدار و استقلال کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط اجتماعی برای رشد فضایل از دیگر رسالت‌های دولت چهاردهم است.

رئیس جمهور با بیان این که اصول و ارزش‌هایی که ما به آن معتقدیم، رسالت ما و چشم‌انداز ماست، افزود: براساس فرمایش حضرت علی (ع) مبنای درستی یک حکومت، آن چیزی است که مردم پشت آن حکومت و قدرت می‌گویند، است.

دکتر پزشکیان ادامه داد: وظیفه حاکمیت، عمل صالح، یعنی رضایت مردم است؛ این اصلی است که ما با تمام وجود به آن معتقدیم. آنچه باعث می‌شود، هوای مردم را نداشته باشیم، هوای نفس است.

وی افزود: هیچ دین و باوری، هیچ امام و پیغمبری در قبال هیچ انسانی، قدم از عدالت آن طرف‌تر نگذاشته است. فرقی نمی‌کند که مذهبی باشند یا نباشند، ترک باشند، فارس باشند، عرب باشند، عجم باشند، خارجی باشند یا داخلی. تمام دعوا بر سر عدالت است.

وی ادامه داد: تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضی‌اند؛ مقصر ما هستیم، مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند. این که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد، باید با تمام وجود به مردم عشق ورزید و با آنها مهربان بود.

غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده وضعیت فعلی را درست کنیم

رئیس جمهور گفت: قرآن می‌فرماید خدا بالاتر است، تو با این مردم امتحان می‌شوی، و بعد بیان می‌کند خودت را در مقابل جنگ با خدا قرار نده، نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا، نارضایتی مردم یعنی نارضایتی خدا.

وی افزود: این ما هستیم که رسالت و وظیفه‌مان ایجاد رضایت و آرامش در ملت و جامعه است. اگر مردم بدانند ما با باور و اعتقادمان و با تمام وجودمان در پی حل مشکلات آنها هستیم بدون توجه به اینکه چه کسی هستند، کجا و در چه منطقه‌ای هستند براساس عدالت با آنها برخورد کنیم، بدون اینکه تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و قومی و ناحیه‌ای برای آنها قائل شویم.

دکتر پزشکیان ادامه داد: اگر منصفانه با آنها برخورد کنیم این مردم پایبند و معتقد و محکم پشت این حکومت خواهند ایستاد ما این کار را نکردیم و این جزو با وفاق و همدلی و همراه امکان‌پذیر نیست .

وی گفت: غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده بتوانیم وضعیت فعلی را درست کنیم اگر قرار بود درست شود، درست می‌شد و روز به روز بدتر نمی‌شد باید دست از کارهایی که می‌شد برداریم.

وی افزود: هیچ‌ وقت، وقتی عفو کردی، احساس پشیمانی و ندامت نکن، هر وقت می خواهی برخورد کنی، سعی کن قبل از اینکه برخورد سخت کنی، راه‌های ملایمت‌آمیز و برخوردهای نرم را در پیش بگیر.

رئیس جمهور ادامه داد: نگو من رئیسم، من حاکمم، نگو من امیر هستم و دستور خواهم داد و مردم باید اطاعت کنند، من بارها گفته‌ام این ادبیاتی که ما دستور می‌دهیم و دیگران باید اطاعت کنند این ادبیات ۳ فاسد دارد؛ قلب را سیاه می‌کند، دین را سست می‌کند و تغییرات و دگرگونی‌ها و انقلاب‌ها را نزدیک می‌کند، شاخص اولیه کار ما رضایت مردم است.

تصمیم درست مبتنی بر شواهد و تجارب است نه رأی و نظر یک فرد یا جناح

رئیس جمهور بیان کرد: مجبوریم تعامل مثبت با تمام دستگاه ها و قوا با هدف همگرایی و توافق سازی، تقویت انسجام داخلی و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی و جناحی و بخشی داشته باشیم.

دکتر پزشکیان افزود: ارتقای نظام حکمرانی، تقویت قابلیت دولت برای حل مسائل و بحران های چند بُعدی و پیچیده پیش رو از طرق مختلف از جمله حکمرانی شواهد محور، حکمرانی شبکه ای، شایسته سالاری، یادگیری از تجربیات جهانی و داخلی و پاسخگویی مبتنی بر برنامه ریزی و تقویت مؤلفه های قدرت هوشمند ملی اعم از قدرت نرم و سخت، انعکاس صدای بی صدایان، بی پناهان، محرومان و گوش فرادادن به فراموش شدگان، طرد شدگان؛ حاشیه نشینان و کسانی که تریبونی برای بیان خواسته های خود ندارند.

وی تصریح کرد: سیاست گذاری و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و محاسبات و اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و حل مسائل بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی شایستگان و کارشناسان به جای اتکا به نظرات شخصی و سلایق و هیجانات باید در دستور کار باشد. (جزییات بیشتر)

08:10 |قالیباف: رأی‌گیری درباره وزرای دولت «چهارشنبه» انجام می‌شود
قالیباف گفت: امیدوارم با بررسی‌های دقیق و جنبه‌های کارشناسی بتوانیم در پایان وقت قانونی که بیش از ۳۶ ساعت در نظر گرفته شده است، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس را انجام دهیم و در نهایت روز چهارشنبه به رأی‌گیری نهایی درباره وزرای پیشنهادی برسیم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی صبح امروز (شنبه 27 مرداد ماه) مجلس در نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: در وهله اول خدمت رئیس جمهور خیر مقدم عرض می‌کنم؛ ایشان فرزند مجلس هستند و امروز هم به خانه خودشان آمدند، همچنین به محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، معاونان و مشاوران رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم خیر مقدم عرض می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: در هفته گذشته جلسات بسیار مفصل، دقیق و منظمی بین وزرای پیشنهادی دولت و همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. حداقل از 8 صبح تا 8 شب و بعضاً تا پاسی از شب، کمیسیون‌های مجلس جلسات خود را ادامه دادند و فکر می‌کنم شناخت بسیار خوبی از بعد کارشناسی بین نمایندگان مجلس و وزرای پیشنهادی به وجود آمد.

رئیس مجلس با اشاره به آیین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: امروز در صحن مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده 204 بحث مربوط به بررسی کابینه در جلسه علنی قوه مقننه آغاز می‌شود که بر اساس زمان‌بندی که داریم تا روز چهارشنبه هفته جاری این بررسی‌ها ادامه خواهد داشت.

قالیباف بیان کرد: امیدوارم با همدلی و بررسی‌های دقیق و جنبه‌های کارشناسی بتوانیم در پایان وقت قانونی که بیش از 36 ساعت در نظر گرفته شده و وقت مفیدی است، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس را انجام دهیم و در نهایت روز چهارشنبه به رأی‌گیری نهایی درباره وزرای پیشنهادی برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: خواهش بنده از همه همکارانم آن است که نظم و انضباط را در طول بررسی جلسات رأی اعتماد رعایت کنند تا بتوانیم از وقت خود به‌خوبی استفاده کنیم و جلسات را با کار کارشناسی و دقت بیشتر و توجه همه دوستان به مباحثی که مطرح می‌شود، داشته باشیم.

بنابر این گزارش، طبق ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور می‌تواند در مدت ۲ ساعت و نیم به تشریح برنامه و خط مشی دولت خود و دفاع از ترکیب کلی هیأت وزیران پیشنهادی بپردازد. سپس پنج نفر نماینده موافق و پنج نماینده مخالف، هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه در خصوص کلیت ترکیب پیشنهادی ورزا صحبت خواهند کرد.

در ادامه سخنگوی کمیسیون‌های تخصصی گزارشی از برنامه های مطرح شده از سوی وزرای پیشنهادی مربوط به کمیسیون خود ارائه می‌کنند. سپس ۲ نماینده مخالف و ۲ نماینده موافق (هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه) درباره هر وزیر پیشنهادی صحبت خواهند کرد.

پس از آن، وزیر پیشنهادی مربوطه یا رئیس جمهور فرصت دارند تا از برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع کنند.

همچنین سخنرانی وزرای پیشنهادی برای دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود طبق حروف الفبا انجام می‌شود.

پیش بینی می‌شود در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد اخذ رای نمایندگان برای تائید یا عدم تائید هر کدام از وزرای پیشنهادی به صورت جداگانه برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها