دلیل مخالفت المستقبل لبنان با طرح ارتدوکسها برای انتخابات

دلیل مخالفت المستقبل لبنان با طرح ارتدوکسها برای انتخابات
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 13:57

العالم - نماینده فراکسیون المستقبل لبنان طرح ارتدوکس ها در انتخابات پارلمانی را موجب آغاز قومیت گرایی و شعله ور شدن جنگ داخلی دانست.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، طرح‏های گوناگونی برای قانون انتخابات مطرح شده است که مهمترین این طرح‏ها، طرح موسوم به "ارتودوکس" (نسبیت) است؛ بر اساس این قانون در جامعه 18 فرقه‏ ای لبنان، هر فرقه باید به تناسب جمعیتش نماینده در پارلمان داشته باشد، به صورتیکه سراسر لبنان یک حوزه انتخاباتی بوده و قانون نسبیت در آن اجرا می شود و طوایف تنها نمایندگان خاص طایفه خود را در سراسر کشور انتخاب می کنند.

طرح ارتودوکس ها، شمار نمایندگان پارلمان لبنان را از 128 به 134 نفر افزایش می‌دهد که هدف آن قرار دادن پارلمان برای همه است؛ قانون انتخابات پارلمانی لبنان موسوم به قانون "1960" دارای معایب آشکاری است، طبق این قانون، به جوانان زیر 21 سال، اجازه شرکت در انتخابات داده نمی‏ شود و اقلیت های کوچک از مشارکت در تصمیم گیری سیاسی محروم هستند و نمی‏ توانند در پارلمان نماینده داشته باشند. به عبارتی، این قانون همه طیف‌های لبنانی را در بر نمی‌ گیرد.

این طرح موافقان و مخالفانی دارد؛ میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان و جریان 14 مارس به رهبری سعد حریری از مهمترین مخالفان قانون ارتودوکس هستند.

"خالد زهرمان " نماینده فراکسیون المستقبل لبنان در مصاحبه با العالم درخواست کرد، برای توافق درباره قانون انتخابات مذاکرات ملی با حضور همه گروه ها برگزار شود .

وی با اشاره به وجود بحران سیاسی در لبنان، افزود: گروه های لبنانی در خصوص نحوه بررسی و حل بحران سیاسی با یکدیگراختلاف دارند.

زهرمان ادامه داد:  قوانین انتخاباتی که در لبنان تصویب شده نتوانسته به خوبی و درستی نمایانگر ساختار لبنان باشد.

زهرمان افزود: دغدغه هایی را که مسیحی ها و سایر طوایف و مذاهب از آن سخن می گویند به خوبی درک می کنیم، اما تصویب قانونی که ترویج دهنده تبعیض در لبنان باشد، نمی تواند این دغدغه ها را از بین ببرد وشاید موجب آغاز جنگ داخلی شود.

وی خاطرنشان کرد: تصویب این طرح به نفع لبنان، و همزیستی مسالمت آمیز قومیت ها و مهم تر از همه به نفع مسیحیان نیست.

نماینده فراکسیون المستقبل لبنان تأکید کرد: جناح المستقبل از هر طرحی که به این بحران پایان دهد و همزیستی مسالمت آمیز و توافقنامه طائف را در نظر داشته باشد، استقبال می کند.

زهرمان افزود: طرح ارتدوکس باعث به وجود آمدن افراد تندرو در همه مذاهب و طایفه ها می شود؛ از سوی دیگر  اگر هر نماینده ای به نمایندگی از طایفه خود حضور یابد، اقلیت هایی که در مناطق مختلف وجود دارند، به چه کسی پناه می برند؟ به همین دلیل این قانون لبنان را به عقب بازمی گرداند.

16-19:09

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها