در آستانه سال تحصیلی جدید؛

سایه شوم جنگ بر سر دانشجویان سوری

شنبه 30 شهريور 1392 - 21:28

لاذقیه، العالم ـ دانشجویان سوریه به سبب جنگ بامشکلات عدیده‌ای روبرو هستد، به گونه‌ای که بسیاری از آنها وادار به ترک دانشگاه محل سکونت خود شده و به همراه خانواده‌های خود به استانهای امن‌تر نقل مکان کرده‌اند.

خبرنگار العالم در گزارشی از دانشگاه تشرین در لاذقیه، رنج و سختی های دانشجویان آواره را به تصویر کشیده است. یکی از دانشجویان سوری سخن خود را با این جمله آغاز کرد: "آرزویم بر باد رفت". وی با حسرت و ناامیدی، از اوضاعی شکایت می کرد که امروزه بسیاری از دانشجویان سوری به آن دچار هستند و از پیامدهای جنگ رنج می کشند، جنگی که مشکلات متعددی برجای گذاشته و مهمترین آن برای دانشجویان، دشواری رفتن به دانشگاه و عدم حضور در امتحانات به سبب اوضاع امنیتی است.

این امر موجب شده است تا مسؤولان سوری تصمیماتی برای کمک به دانشجویان مناطق جنگ زده اتخاذ کنند. این کمک شامل امکان انتقال به دانشکده های دیگر در استانهایی است که شرایط امنیتی بهتری دارند.

یکی از دانشجویان آواره در گفتگو با العالم اظهار داشت: ما در حوادث به وجود آمده بی گناهیم. خانه های خود و دانشگاه هایمان را ترک کردیم و در شرایط سختی به سر می بریم.

دانشگاه تشرین در استان لاذقیه بیشترین سهم را در پذیرش دانشجویانی دارد که از دانشگاه های اصلی در استانهای درگیر جنگ مانند حلب و دیرالزور به این دانشگاه منتقل شده اند. پرسنل این دانشگاه با توجه به شرایط سخت معیشتی ناشی از تورم و مشکلات تامین مسکن، برای تهیه نیازهای دانشجویان تلاش می کنند.

"محمد معد سلیمان" هماهنگ کننده امور دانشجویان در دانشگاه تشرین به العالم گفت: نخستین مساله مهم برای دانشجویان مهمان مساله مسکن بود. بسیاری از دانشجویان در اطراف لاذقیه، ریف، طرسوس و بانیاس سکونت دارند. برخی از آنها مهاجرت کردند و از تامین هزینه های مادی عاجز ماندند و برخی دیگر برای ادامه تحصیل خود در اینجا کار می کنند.

رنج و سختی دانشجویان سوری فقط شامل دانشجویان ساکن مناطق درگیر نمی شود، بلکه دانشجویان استانهای دیگر که در مناطق در گیر جنگ تحصیل می کردند نیز با این مشکلات مواجه هستند.

بسیاری از جوانان لاذقیه در دانشگاه های الفرات و یا حلب تحصیل می کردند و امروز به سبب جنگ در کنار دیگر دانشجویان، سختی ادامه تحصیل و راهکار انتقال به دانشگاه های جایگزین را تحمل می کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها