تعویق نامحدود اتحاد شورای همکاری

تعویق نامحدود اتحاد شورای همکاری
چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 06:34

اقدام وزير خارجه سعودي در اعلام تعويق بررسي ملاحظات درخصوص طرح انتقال شوراي همکاري به مرحله اتحاد غافلگيرکننده نبود؛ زيرا اين طرح از همان ابتدا با استقبال سرد اعضاي اين شورا غير از بحرين و پيشنهاد دهنده آن يعني عربستان، مواجه شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "القدس العربی" امروز در سرمقاله خود نوشت: این طرح در واقع پیشنهادی سعودی بود تا از طریق آن اتحادیه ای فدرالی یا کنفدرالی بین عربستان و بحرین ایجاد شود تا آل سعود بتواند از این راه آل خلیفه را از اعتراضهای رو به رشد مردم بحرین که اکثریت آنها شیعه هستند، نجات دهد.

عربستان سعودی مدعی شد بحرین با خطری از سوی ایران مواجه شده و راه حل این موضوع را در الحاق بحرین به عربستان دانست، تا از این راه اکثریت شیعه بحرین در کل جمعیت عربستان ذوب شود.

القدس العربی ادامه داد: اختلاف سران کشورهای عضو شورای همکاری درباره مسأله اتحاد در نشست ماه قبل ریاض شدت گرفت .. در بیانیه پایانی این نشست بر ضرورت تکمیل مطالعات و زمینه سازی برای نشست ویژه ای در آینده بدون تعیین زمان برگزاری آن، تأکید شد.

این روزنامه عربی تأکید کرد: کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس با اعلام این طرح، درباره افزایش نفوذ عربستان سعودی و تصمیم گیری های مستقل سعودی ابراز نگرانی کرده، و امکان موفقیت این ماجراجویی بزرگ را در سایه نبود توافق درباره بسیاری از مسائل حل نشده قبلی، ضعیف دانستند .. در این بین "یوسف بن علوی" وزیرخارجه عمان با صراحت بیشتری نسبت به دیگر مقامات عربی، در مصاحبه با روزنامه "الشرق" قطر گفت که این اتحادیه طرحی است که نسل فعلی در حد آن نیست، و نمی توان تجارب دیگران را دوباره آزمود؛ تبدیل شدن به اتحادیه مانعی است که در کنار دیگر موانع مشکل ساز خواهد بود.

امارات نیز که قبلا از طرح ایجاد واحد پول مشترک در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل مخالفت ریاض با تأسیس بانک مرکزی مشترک در ابوظبی، خارج شده بود؛ از بارزترین مخالفان طرح سعودی اتحاد کشورهای شورای همکاری است.

القدس العربی تأکید کرد: امارات که صاحب موفق ترین تجربه اتحادیه در کشورهای عربی است، همچنان با عربستان سعودی اختلافات مرزی دارد و اختلاف امارات و عربستان در خصوص چاه نفتی الشیبه همچنان پابرجا است .. علاوه بر این همانطور که یک مسئول اماراتی در اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد، امارات تمایلی ندارد که نفوذ عربستان سعودی در شورای همکاری افزایش یابد.

در پایان این مقاله آمده است: شرایط در کشورهای کوچک عربی منطقه تغییر کرده است .. بعنوان مثال درحالیکه عربستان سعودی ایران را بزرگترین خطر معرفي مي كند، عمان با این تفکر سعودی موافق و همراه نیست؛ تعویق طرح عربستان و تشکیل کمیته هایی برای بررسی آن احتمالا مقدمه ای برای کنار گذاشتن این طرح است.

پربیننده ترین خبرها