بحران سازی قطر در منطقه و سرمایه گذاری در غرب

بحران سازی قطر در منطقه و سرمایه گذاری در غرب
يکشنبه 11 تير 1391 - 04:39

خانواده حاکم بر قطر درحاليکه از يک سو نظاره گر بحرانهايي است که در برخي کشورهاي منطقه با دخالتهاي اين خاندان شعله ور شده، همچنان در حال گسترش سرمايه گذاري در کشورهاي غربي و خريد هتل ها و ساختمان هاي مجلل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، هنوز هیچگونه آمار دقیقی از حجم سرمایه گذاری های گسترده مالی خانواده آل ثانی در فرانسه، انگلیس، سوییس، و کشورهای دیگر اروپایی و آمریکا وجود ندارد .. اما با این حال خبرهایی که برخی وقتها از گوشه و کنار جهان منتشر می شود، بیانگر آن است که این خانواده همچنان در حال خرج کردن پولهای نفت و گاز مردم قطر برای خرید هتل های مجلل، سهام شرکت های چند ملیتی، مؤسسات مالی، رسانه ای، باشگاه های ورزشی و غیره است.

اما پس از انتشار خبر جدیدترین خرید امیر قطر در فرانسه، روزنامه "لوفیگارو" فرانسه به نقل از ناظران اقتصادی نوشت: پولهایی که قطر به بازارهای اروپایی تزریق کرده است، می تواند اقتصاد چند کشور عربی را که دوحه مدعی حمایت از انقلاب آنها شده نجات دهد .. اگر قطر این پولها را در کشورهای عربی که در آنها انقلاب شده سرمایه گذاری می کرد، آن کشورها را از فقر و بیکاری نجات می داد.

این روزنامه افزود: قطر، بزرگترین صادر کننده گاز مایع در جهان، هتل های مجلل بسیاری را در فرانسه خریداری کرده که از جمله آنها هتل "رویال مونسو" در پاریس، و "کارلتون" در کن است .. این کشور اخیرا با هزینه ای بالغ بر 750 میلیون یورو، علاوه بر هتل های "کنکورد لاوییت"، "اوتل دولوور" در پاریس و "بالیه دولا مدیترانه" در نیس، هتل "لو مارتینز" را که یکی از مشهورترین هتل هایی که میزبان هنرمندان بین المللی در جشنواره کن است، خریداری کرده.

روزنامه لوفیگارو به نقل از یک منبع نزدیک به پرونده خریداری این هتل ها نوشت: طرف خریدار این 4 هتل، شرکت "کتارا هاسپیتلتی" است که مالک هتل ها بسیاری در جهان است .. این شرکت در مه گذشته اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2030 تعداد هتل های خود را از 24 به 60 هتل افزایش دهد.

لوفیگارو به نقل از برخی از مخاطبان خود نوشت: قطر به تدریج در حال خرید کل فرانسه است .. یکی دیگر از مخاطبان تأکید کرد: قطر به زودی برج ایفل و کاخ الیزه را نیز خریداری می کند، و ما برای اقامت در فرانسه باید از قطری ها مجوز دریافت کنیم.

از سوی دیگر، روزنامه سوییسی "هاندرس زایتونگ" در گزارشی مفصل نوشت: حکومت قطر در واقع یک شرکت خانوادگی است و سود پولهایی که از سوی این کشور تحت عنوان سرمایه گذاری صرف میشود، در نهایت به خود این خانواده باز می گردد.

این روزنامه که به زبان آلمانی منتشر می شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از اعراب، از سیاست های قطر که وابسته به آمریکا و اسرائیل است ناراضی هستند؛ حمایت آل ثانی از شورشیان در سوریه اعراب را آزرده می کند.

روزنامه گاردین نیز به نقل از یکی از مخاطبان عرب خود نوشت: درحالیکه ما از گرسنگی در حال مرگ هستیم، قطر در اروپا سرمایه گذاری می کند .. چرا این کشور پولهای خود را در مصر یا سودان سرمایه گذاری نمی کند. یکی دیگر از مخاطبان نیز با اشاره به بحران سازی قطر در جریان انقلابهای عربی، خاطرنشان کرد که قطر امروز شمال مالی را به پناهگاهی امن برای القاعده تبدیل می کند.

 



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها