افشاگری العالم از جزئیات توطئه منطقه‌ای برای ربودن امام موسی صدر

جمعه 9 شهريور 1403 - 21:32

رئیس بنیاد شیخ دکتر محمد یعقوب اعلام کرد که توطئه ناپدید شدن امام موسی صدر یک توطئه منطقه‌ای و برای تغییر چهره منطقه بوده است به این دلیل که امام صدر به همراه شیخ دکتر محمد یعقوب به صورت رسمی به لیبی دعوت شدند.

العالم- لبنان

دکتر "علی یعقوب" در گفت‌و‌گو با برنامه "ضیف و حوار" در شبکه خبری العالم افزود: موضوع ربوده شدن امام موسی صدر و پدر اینجانب، شیخ دکتر محمد یعقوب، 46 ساله شده و یک مسئله فراملی است به این دلیل که نه فقط ضربه به لبنانی‌ها، بلکه ضربه به تمام امت عربی و اسلامی است. به این دلیل که هر دو هدفشان محرومیت‌زدایی از لبنان و امت بود.

ناپدید شدن امام صدر از مبهم‌ترین پرونده‌هاست

وی با اشاره به اینکه موضوع ناپدید شدن این دو شخصیت از مبهم‌ترین و طولانی‌ترین پرونده هاست، خاطرنشان کرد: پس از 46 سال ما به عنوان خانواده مفقودین و اولیای دم، اطلاعی از سرنوشت آنان نداریم و ابهام در این پرونده ادامه دارد.

وی گفت که این پرونده توطئه‌ای فرالبنانی است که می‌توان با توجه به آن، حجم توطئه علیه لبنان و منطقه را درک کرد به ویژه که در دوره‌ای حساس روی داد.

رابطه ناپدید شدن امام صدر با آینده رژیم صهیونیستی

وی خاطرنشان کرد که چند روز پس از ناپدید شدن این دو، پیمان کمپ دیوید امضا شد و "انور سادات" رئیس‌جمهور وقت مصر با سفر به فلسطین اشغالی، این پیمان را امضا نمود بنابراین ما این ناپدید شدن را با تلاش رژیم صهیونیستی به منظور تضمین بقایش مرتبط می‌دانیم.

رویدادهای قبل و بعد از ناپدید شدن امام صدر

دکتر علی یعقوب در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت که 5 یا 6 ماه قبل از ناپدید شدن امام صدر، در مارس 1978 جنگ داخلی لبنان شروع شد و چند روز پس از آن پیمان کمپ دیوید امضا شد.

صدر و شیخ یعقوب دو عامل اساسی ایجاد زمینه برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران

وی گفت: ناپدید شدن صدر و شیخ یعقوب چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 روی داد که چهره منطقه را تغییر داد، این دو از مهم‌ترین شخصیت‌هایی بودند که برای پیروزی انقلاب بسیار کوشیدند و با امام خمینی (ره) در ارتباط بودند. به ویژه که شهید مصطفی چمران چند سال در خانه ما بود و بسیاری از رزمندگان را آموزش می‌داد.

او خاطرنشان کرد: امام صدر به منظور وساطت از پاپ واتیکان برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور فرانسه و وساطت برای پذیرایی از امام خمینی (ره) به رم رفته بود. بنابراین با امام خميني (رضوان الله تعالي ) همکاری شد چون اگر تلاش‌ها به نتيجه نمی‌رسيد امام خميني (ره) باید به فرودگاه می‌آمد تا مركز اصلي انقلاب شوند و از امام خمینی رحمه الله در طیبه که دبیرستان بود و اکنون مؤسسه شیخ محمد یعقوب در شهر امام موسی صدر است استقبال شد.

ناپدید شدن امام موسی صدر؛ توطئه‌ای منطقه‌ای

دکتر یعقوب گفت: توطئه ناپدید شدن امام موسی صدر یک توطئه منطقه‌ای است، به این دلیل که امام صدر و پدرش شیخ دکتر محمد یعقوب به صورت رسمی دعوت شدند لذا این توطئه‌ای برای تغییر چهره منطقه بود به ویژه که این دو نقش مهمی در حمایت از انقلاب اسلامی ایران داشتند.

پدرم حافظ اسرار امام موسی صدر بود

دکتر یعقوب گفت: پدرم حافظ اسرار امام موسی صدر بود و آن دو با هم مرتبط بودند، چرا که این توطئه در واقع مسیر تاریخی را تعیین کرد و ابعاد واقعی برنامه‌ریزی‌شده را به خود گرفت. به گونه‌ای که جنگ داخلی لبنان آغاز شد و رژیم اسرائیل سال 1982 به لبنان حمله کرد و درگیری در منطقه آغاز شد.

دکتر یعقوب خاطرنشان کرد: امام موسی صدر در کنار پدرم نقش اصلی در محافل عربی بر عهده داشتند آنها ماه‌ها قبل از رفتن به لیبی، با "جمال عبدالناصر" رئیس‌جمهور فقید رابطه خوبی داشتند، و نزد "هوری بومدین" رئیس‌جمهور الجزایر بودند وی به دنبال این بود با "معمر قذافی" رئیس‌جمهور فقید ارتباط برقرار کند تا آنها را دعوت کند. وی گفت: این دعوت‌نامه به درخواست هواری بومدین، رئیس‌جمهور الجزایر ارسال شد که در پی برقراری ارتباط با قذافی برای دعوت از آنها بوده است.

دکتر یعقوب در ادامه افزود: کاردار لیبی نزد امام صدر آمد و از آنها دعوت کرد که در مراسم سالگرد اول سپتامبر شرکت کنند که این یک سفسطه بزرگ بود که می‌گویند دعوت در ۱۹ یا ۲۰ اوت انجام شده است چرا که اصلا قرار بود این دو در مراسم انقلاب سپتامبر شرکت کنند. مساله اینجاست که امام موسی صدر روز۲۵ اوت را برای سفر به لیبی و به منظور دیدار با معمر قذافی، رهبر این کشور، خودش انتخاب کرده بود. برنامه اینگونه بود که قرار بود او ابتدا به فرانسه برود، وی ویزای فرانسه را از سفارت این کشور در بیروت گرفته بود.

دکتر یعقوب گفت: هنوز اطلاعاتی مبنی بر تایید درگذشت امام صدر در دست نیست و بنابراین، ما همیشه دعا می‌کنیم که ایشان زنده باشند.

پربیننده ترین خبرها