المنظری در گفتگو با العالم:

پیشرفت بهداشتی و پزشکی ایران را در سطح بالایی قرار دارد/ سطح همکاری ایران و سازمان بهداشت جهانی عالی است

پیشرفت بهداشتی و پزشکی ایران را در سطح بالایی قرار دارد/ سطح همکاری ایران و سازمان بهداشت جهانی عالی است
يکشنبه 28 مهر 1398 - 23:22

آخرین تحولات درخصوص همکاری میان ایران و سازمان بهداشت جهانی و وضعیت بهداشت در منطقه به شکل عمومی با احمد بن سالم المنظری مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی بررسی شد.

العالم - جهان اسلام

مشروح این گفتگو به شرح ذیل است؛

العالم: طی حضورتان در ایران و اقامتتان در این کشور ایران را چگونه یافتید ؟

در این سفر و اقامت به عنوان مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی و در دیدار با مسئولین و مدیران بهداشت و دانشگاه تجارب موفقیت امیز زیادی از نظام بهداشت و اموزش پزشکی در ایران داشتم و برخی از مراکز دانشگاهی و پزشکی را نیز دیدم که به خوبی موفقیت نظام پزشکی در ایران را طی سالیان گذشته با ارائه خدمات بهداشتی در سطح عالی و رسیدن به سطح جهانی نشان می داد. همه کشورهای منطقه دارای تجارت موفقیت امیزی در زمینه طبی و اموزشی هستند که پشتوانه شناختی ما را افزایش می دهد.

العالم: سطح همکاری ایران و سازمان بهداشت جهانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

همکاری بسیار بالاست ما برنامه ها و کانال های زیادی برای همکاری داریم و علیرغم آن تلاش می کنیم تا همکاری میان ایران و کشورهای مختلف منطقه را تقویت کنیم .

العالم: هدف ایران از میزبانی نشست وزرای بهداشت کشورهای آسیای شرقی چه بود؟

هدف از آن بررسی وضعیت بهداشتی و دستاوردهای سال گذشته و چالش هایی است که در اجرای برنامه های مختلف و اطلاع یافتن از امکانات هر یک از کشورهای منطقه برای ترسیم طرح های اتی و سالهای آتی است .

العالم: با توجه به اختلاف مواضع سیاسی کشورهای مدعو به این کنفرانس ،آیا این کشورها توانستند در زمینه بهداشت به هم نزدیک شوند؟

به نظر من و نظر وزرای بهداشت کشورهای منطقه ، این اختلافات منطقه را قوی می کند منابع انسانی مختلف در جهان و گروه های انسانی در زمینه پزشکی و اموزشی و زمینه های مختلف بخش های مختلفی در کشورهای مختلف جهان را مدیریت می کند و مواضع سیاسی هیچ تاثیری در آن ندارد بلکه همواره حامی برنامه های مختلف در کشورهای متخلف بوده. ما تجارب زیادی داریم و با توجه به چشم انداز 2023 در صدد افزایش همکاری هستیم .

العالم: طرح تحول سلامت ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

این طرح نوید بخش است و شامل پوشش سلامتی گسترده بوده و در صدد ارائه خدمات بهداشتی به همه فارغ از نژاد و جنسیت است ارائه خدمات عالی که هیچ بار مالی برای فرد و خانواده نداشته باشد.

العالم: طرح های شما برای بیماری های غیرواگیر چیست ؟

دنیا به ویژه ایران و کشورهای منطقه شدیدا در معرض بیماری های غیرواگیر است منطقه ما از نظر امار مرگ و میر ناشی از انتشار بیماری های غیرواگیر دار از جمله چاقی و بیماری های قلب و دیابت و خطرات سیگار کشیدن و بیماری های روانی شرایط خوبی ندارد از این رو سازمان بهداشت با همکاری سایر سازمان های بین المللی و ابتکار بیانیه ای صادر کرده و از همه کشورها خواسته با این برنامه ها و همکاری همه سازمان های متخصص به شهروندان خدمت کنند.

العالم: شعار سازمان بهداشت جهانی سلامتی برای همه است شما عبارت دیگری افزودید سلامتی برای همه و از سوی همه می شود توضیح دهید؟

بله سازمان بهداشت جهانی سال 1978 در قزاقستان شعار بهداشت برای همه را عنوان کرد و کشورهای عضو برای تقویت بهداشت و سلامت در صدد تضمین دست یافتن همه ساکنان این کشورها به خدمات بهداشتی برامدند و به عنوانی هدفی برای سال 2000 تعیین شد یعنی سلامتی برای همه با آغاز سال2000 اما نتائج این هدف از سال 1978 تا 2000 بررسی شد و ناکامی های زیادی در ان دیدند من به عنوان پزشک خانواده و جامعه می گویم سلامتی و بهداشت فقط مسئولیت وزارت بهداشت نیست بلکه بر همگان واجب است.

العالم: درباره پوشش همگانی بهداشت که در این کنفرانس تهران مطرح شد توضیح دهید.

پوشش همگانی بهداشت سال گذشته در سازمان بهداشت جهانی مطرح و تصویب شد و منطقه نیز برنامه ها و طرح های مختلفی برای ان انجام داد. این نشست سال گذشته در شهر صلاله در عمان با حضور اکثریت وزرای بهداشت مطرح شد و توافق بر رویکرد مشخصی دارای مراحل عملی برای انتشار چتر بهداشتی گسترده حاصل شد.


پربیننده ترین خبرها